Aan de slag

Een goede aanpak is op maat van de doelgroep. Daarom eerst twee vragen over je doelgroep. Heb je nog geen doelgroep of weet je onvoldoende wat je doelgroep bezighoudt, dan is een belangrijke tip om je goed te verdiepen in je specifieke doelgroep.

  • Welke doelgroep?

  • Waar verwacht je de meeste winst te kunnen boeken voor of met je doelgroep? Of selecteer waarin je het meest bent geïnteresseerd.

Gedragsbepalers

Gedrag komt tot stand via allerlei factoren, we noemen ze hier gedragsbepalers. Door te weten welke gedragsbepalers de belangrijkste aanjagers of barrières vormen voor jouw doelgroep om meer te gaan lopen, kun je je aanpak goed op maat maken. De belangrijkste gedragsbepalers voor jouw doelgroep staan hieronder op een rij. Klik op een gedragsbepaler voor een korte omschrijving en om technieken te zien om deze gedragsbepaler te beïnvloeden.

Afhankelijkheid van anderen

weerstanden

Als mensen afhankelijk zijn van anderen om te lopen, is dat een praktische drempel.

2 Beïnvloedingstechnieken

Schaamte of ongevraagde aandacht

weerstanden

Schaamte zorgt ervoor dat mensen bepaalde situaties vermijden.

6 Beïnvloedingstechnieken

Valangst

weerstanden

Mensen die minder stabiel zijn, kunnen angstig zijn om te vallen.

8 Beïnvloedingstechnieken

Werkcultuur

omgeving

De cultuur binnen een bedrijf is van invloed op wat medewerkers doen.

3 Beïnvloedingstechnieken

Aantrekkelijke omgeving

omgeving

Een positieve, verleidelijke of aanlokkelijke omgeving helpt om te gaan lopen.

1 Beïnvloedingstechnieken

Attitude

motivatie

Met attitude bedoelen we iemands mening en houding ten opzichte van lopen.

9 Beïnvloedingstechnieken

Autonomie

motivatie

Autonomie is de mate waarin mensen zelfstandig kunnen beslissen en functioneren.

8 Beïnvloedingstechnieken

Behoefte aan verbinding

motivatie

Mensen voelen zich graag verbonden met anderen om hen heen.

2 Beïnvloedingstechnieken

Dichtheid voorzieningen

omgeving

Veel voorzieningen nabij ondersteunen de keuze om te gaan lopen.

1 Beïnvloedingstechnieken

Eigen-effectiviteit

vaardigheden

Eigen-effectiviteit is de mate waarin iemand zelf gelooft te kunnen lopen.

9 Beïnvloedingstechnieken

Ervaren inspanning

weerstanden

Inspanning kan een motivator zijn om te gaan lopen, maar tegelijkertijd ook een drempel.

2 Beïnvloedingstechnieken

Gewoonte

weerstanden

Een gewoonte is een voorspelbaar, regelmatig terugkerend gedragspatroon.

3 Beïnvloedingstechnieken

Inertia

weerstanden

Inertia is een weerstand tegen veranderen omdat dat energie kost.

4 Beïnvloedingstechnieken

Intentie om te lopen

motivatie

Een intentie is het voornemen om te gaan lopen.

6 Beïnvloedingstechnieken

Korte termijn boven lange termijn

weerstanden

Mensen zijn geneigd een kleinere beloning nu te verkiezen boven een grotere beloning later.

4 Beïnvloedingstechnieken

Lopen als ontspanning zien

motivatie

Wanneer iemand lopen associeert met ontspanning, kan dit leiden tot meer lopen.

6 Beïnvloedingstechnieken

Social modelling

motivatie

Als mensen rolmodellen zien lopen, dan is de kans groter dat zij dit zelf ook gaan doen.

2 Beïnvloedingstechnieken

Sociale norm

motivatie

De sociale norm beschrijft welk gedrag typisch, normaal of gewenst is.

3 Beïnvloedingstechnieken

Sociale ondersteuning

motivatie

Sociale ondersteuning gaat over de steun die iemand vanuit zijn sociale omgeving voelt.

3 Beïnvloedingstechnieken

Uitkomstverwachtingen

motivatie

Uitkomstverwachtingen zijn de verwachte voor- en nadelen van lopen.

10 Beïnvloedingstechnieken

Veilige omgeving

omgeving

Een omgeving kan als (sociaal) veilig of onveilig worden ervaren.

3 Beïnvloedingstechnieken

Waarde gezondheid

motivatie

Een waarde is iets dat iemand belangrijk vindt in het leven, zoals gezondheid.

4 Beïnvloedingstechnieken

Weer

omgeving

Het weer kan iemand tegenhouden of juist motiveren om naar buiten te gaan. Het weer kun je niet veranderen, hoe je ermee omgaat wel.

3 Beïnvloedingstechnieken

Zelfregulatie

vaardigheden

Zelfregulatie bestaat uit (kleine) ondersteunende acties waarmee iemand zichzelf stimuleert meer te gaan lopen.

2 Beïnvloedingstechnieken