Een goede aanpak is op maat van de doelgroep. Daarom eerst twee vragen over je doelgroep. Heb je nog geen doelgroep of weet je onvoldoende wat je doelgroep bezighoudt, dan is een belangrijke tip om je goed te verdiepen in je specifieke doelgroep.
Gedragsbepalers
Gedrag komt tot stand via allerlei factoren, we noemen ze hier gedragsbepalers. Door te weten welke gedragsbepalers de belangrijkste aanjagers of barrières vormen voor jouw doelgroep om meer te gaan lopen, kun je je aanpak goed op maat maken. De belangrijkste gedragsbepalers voor jouw doelgroep staan hieronder op een rij. Klik op een gedragsbepaler voor een korte omschrijving en om technieken te zien om deze gedragsbepaler te beïnvloeden.
Afhankelijkheid van anderen
Als mensen afhankelijk zijn van anderen om te lopen, is dat een praktische drempel.
Schaamte of ongevraagde aandacht
Schaamte zorgt ervoor dat mensen bepaalde situaties vermijden.
Valangst
Mensen die minder stabiel zijn, kunnen angstig zijn om te vallen.
Werkcultuur
De cultuur binnen een bedrijf is van invloed op wat medewerkers doen.
Aantrekkelijke omgeving
Een positieve, verleidelijke of aanlokkelijke omgeving helpt om te gaan lopen.
Attitude
Met attitude bedoelen we iemands mening en houding ten opzichte van lopen.
Autonomie
Autonomie is de mate waarin mensen zelfstandig kunnen beslissen en functioneren.
Behoefte aan verbinding
Mensen voelen zich graag verbonden met anderen om hen heen.
Dichtheid voorzieningen
Veel voorzieningen nabij ondersteunen de keuze om te gaan lopen.
Eigen-effectiviteit
Eigen-effectiviteit is de mate waarin iemand zelf gelooft te kunnen lopen.
Ervaren inspanning
Inspanning kan een motivator zijn om te gaan lopen, maar tegelijkertijd ook een drempel.
Gewoonte
Een gewoonte is een voorspelbaar, regelmatig terugkerend gedragspatroon.
Inertia
Inertia is een weerstand tegen veranderen omdat dat energie kost.
Intentie om te lopen
Een intentie is het voornemen om te gaan lopen.
Korte termijn boven lange termijn
Mensen zijn geneigd een kleinere beloning nu te verkiezen boven een grotere beloning later.
Lopen als ontspanning zien
Wanneer iemand lopen associeert met ontspanning, kan dit leiden tot meer lopen.
Social modelling
Als mensen rolmodellen zien lopen, dan is de kans groter dat zij dit zelf ook gaan doen.
Sociale norm
De sociale norm beschrijft welk gedrag typisch, normaal of gewenst is.
Sociale ondersteuning
Sociale ondersteuning gaat over de steun die iemand vanuit zijn sociale omgeving voelt.
Uitkomstverwachtingen
Uitkomstverwachtingen zijn de verwachte voor- en nadelen van lopen.
Veilige omgeving
Een omgeving kan als (sociaal) veilig of onveilig worden ervaren.
Waarde gezondheid
Een waarde is iets dat iemand belangrijk vindt in het leven, zoals gezondheid.
Weer
Het weer kan iemand tegenhouden of juist motiveren om naar buiten te gaan. Het weer kun je niet veranderen, hoe je ermee omgaat wel.
Zelfregulatie
Zelfregulatie bestaat uit (kleine) ondersteunende acties waarmee iemand zichzelf stimuleert meer te gaan lopen.