Beïnvloedingstechniek

Kleine, haalbare doelen stellen

Als je het beoogde gedrag opdeelt in kleine en haalbare doelen, maak je het makkelijker voor mensen om een eerste stap te zetten.

Deel het doelgedrag op in kleine en haalbare doelen. Hiermee maak je het makkelijker voor je doelgroep om een eerste stap te zetten. Eenmaal in actie is gekomen, is de volgende stap richting het uiteindelijke grote doel makkelijker.

Toepassing

Het doel van een aanpak is om kantoorwerkers minstens twee keer per week een ommetje van 10-20 minuten te laten maken. Daag mensen eerst uit met een klein haalbaar doel: een keer tijdens de lunch een rondje in de buurt van kantoor lopen. Het volgende doel is om een rondje te lopen voorafgaand aan de werkdag. Het doel daarna is dat medewerkers voor zichzelf bedenken wat fijne loopmomenten zijn. Daarna komt de uitdaging om in één week twee keer een ommetje van 10-20 minuten te lopen.


Praktijkvoorbeelden bij 'Kleine, haalbare doelen stellen'

Gericht op

minder actieve 65-plussers, met of zonder chronische aandoening of beperking.

Sociaal
Tijdsgebonden

Elke Stap Telt

Elke stap Telt is een laagdrempelig wandeltrainingsprogramma voor 65-plussers waarbij het opbouwen van de conditie en het stimuleren van sociale contacten centraal staan.

Beïnvloedingstechnieken

  • Aanpak aanpasbaar maken — deelnemers doen een instaptest en krijgen ene individueel opbouwplan. Het opbouwprogramma kent meerdere niveaus.
  • Kleine, haalbare doelen stellen — het individuele opbouwplan omvat doelen die voor de deelnemer behapbaar en haalbaar zijn. Iedere deelnemer krijgt een stappenteller om vorderingen bij te houden.
  • Sociaal contact faciliteren — de interventie beoogt dat deelnemers sociale contacten aan hun deelname overhouden, waarmee ze na afloop wekelijks kunnen gaan wandelen.
  • Zelfredzaamheid vergroten — deelnemers zijn na de interventie in staat om met regulier sportaanbod in de buurt mee te doen. Door naar regulier sportaanbod door te stromen, behouden ze hun actieve leefstijl.

Foto: SK on Unsplash

Gericht op

zelfstandig wonende 65-plussers met of zonder beperking.

Gemakkelijk
Aantrekkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

Vitality Club

De Vitality Club is een laagdrempelige en zelfsturende beweeggroep voor en door 55-plussers, waarbij leeftijdsgenoten fungeren als coach (peer coaches). De beweeggroep is gevestigd in de eigen wijk en maakt gebruik van de bestaande openbare ruimte om te bewegen. Er zijn tientallen Vitality Club-groepen verspreid over Nederland.

Beïnvloedingstechnieken

  • Rolmodellen benutten — de peer coach fungeert als rolmodel voor de deelnemers. De peer coaches zijn een goede manier om deelnemers lang te binden en pittige doelen te bereiken.
  • Sociaal contact faciliteren — de beweeggroepen met leeftijdsgenoten uit de buurt stimuleren sociaal contact en versterken het persoonlijke netwerk van deelnemers.
  • Kleine, haalbare doelen stellen — de beweeggroep komt meerdere keren per week voor een uur bij elkaar. De focus is breder dan lopen, oefeningen zijn gericht op kracht, coördinatie, uithoudingsvermogen en flexibiliteit. Door over een langere periode meerdere keren per week te bewegen, kunnen deelnemers stapje voor stapje hun persoonlijke doelen uitbouwen.
  • Zelfredzaamheid vergroten — de beweegoefeningen helpen deelnemers te voldoen aan de beweegnorm, en zo gezond en fit te blijven. Hierdoor kunnen ze langer alledaagse handelingen blijven uitvoeren en zelfredzaam blijven.

Foto: Vitality Club

Gericht op

kinderen.

Aantrekkelijk

Apenspeurroute Apeldoorn

De apenspeurroute is een interactieve speurtocht voor kinderen dwars door de binnenstad van Apeldoorn. Kinderen leggen een route af op zoek naar verstopte apen. Op verschillende plekken kunnen de kinderen klimmen en klauteren.

Beïnvloedingstechnieken

  • Omgeving aantrekkelijk maken — door de verstopte apen en de klimstoelen is de omgeving spannender en avontuurlijker voor de kinderen (en hun begeleiders).
  • Kleine, haalbare doelen stellen — speurroute geeft kinderen telkens een (tussen)doel om zich op te richten. Uiteindelijke leggen ze 2,5 kilometer af, in ongeveer 60 minuten.

Bron foto: gemeente Apeldoorn

Gericht op

iedereen die een uur kan wandelen.

Gemakkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

Wandelgroepen 5000stappen.nl

Stichting 5000stappen.nl organiseert wandelgroepen in Almere en Lelystad die vanuit verschillende wijken wekelijks een uur lopen (4 tot 5 kilometer) lopen.

Beïnvloedingstechnieken

  • Kleine, haalbare doelen stellen — een uur lopen is voor sommigen natuurlijk al een hele stap, maar voor mensen die goed ter been zijn en meer willen bewegen kan een uur per week een mooi eerste doel zijn.
  • Sociaal contact faciliteren — door samen te wandelen met mensen uit de wijk of buurt, kunnen deelnemers hun sociale netwerk verbreden.

Foto: Menno Bausch

Gericht op

iedereen die frequent een ommetje wil lopen.

Aantrekkelijk

Ommetje app

App van de Hersenstichting die stimuleert dagelijks een ommetje van 5 minuten of meer te lopen.

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren — de app is een aanjager voor concrete voornemens zoals ‘elke dag loop ik een ommetje van minstens 20 minuten’.
  • Direct beloning geven — in de app zijn badges te verdienen die loopprestaties belonen.
  • Helpen herinneren — de app helpt je herinneren als je nog geen ommetje hebt gemaakt.
  • Kleine, haalbare doelen stellen — een ommetje telt al vanaf vijf minuten, dat is voor bijna iedereen een haalbaar doel.
  • Rolmodellen benutten — hoogleraar Eric Scherder promoot de ommetje-app en legt uit waarom lopen goed voor je hersenen is, en wordt al lopend afgebeeld.
  • Sociale norm zichtbaar maken — via het grote aantal downloads en gebruikers maakt de app duidelijk dat veel mensen bewegen en een gezonde leefstijl belangrijk vinden. Ook maakt de app inzichtelijk hoeveel mensen er ommetjes lopen.
  • Streak zichtbaar maken — de app houdt bij hoeveel dagen je achter elkaar een ommetje gelopen hebt.

Gericht op

kinderen op de basisschool en kinderopvang.

Gemakkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

The Daily Mile

The Daily Mile is een korte looppauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan minimaal 3x per week naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Dat is een afstand van ongeveer een mijl (1,6 km).

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren — The Daily Mile is een (gezamenlijk) voornemen. ‘Bijvoorbeeld: op maandag, woensdag en vrijdag lopen we na de rekenles een kwartiertje in het park’.
  • Kleine, haalbare doelen stellen — 3x per week 15 minuten is een overzichtelijk doel. Bovendien kan een klas of groep starten met 1x per week en dat verder uitbouwen.
  • Rolmodellen benutten — Erben Wennemars is ambassadeur van The Daily Mile en geeft het goede voorbeeld door te laten zien dat hij ook regelmatig een daily mile loopt.
  • Sociaal contact faciliteren — gezamenlijk niet-competitief een ronde lopen is een ervaring waarin de kinderen leuk, sociaal contact hebben.
  • Sociale norm zichtbaar maken — samen een aantal keer per week een ronde lopen leert kinderen dat leerkrachten en andere volwassenen bewegen voor zichzelf ook belangrijk vinden en ernaar handelen.
  • Laten ervaren — leerkrachten en groepsleiders nemen kinderen op sleeptouw, die vervolgens ervaren hoe het is om te lopen en om (bijna) dagelijks een kwartiertje lopen in je dag op te nemen.
  • Storytelling — het programma maakt gebruik van verhalen van deelnemende kinderen, ouders en leraren om anderen te inspireren.

Foto: The Daily Mile

Gericht op

mensen die weinig bewegen, mensen met een fysieke uitdaging.

Sociaal
Tijdsgebonden

Half uurtje door je buurtje

Een jaarlijkse wandeling op de Wereld Diabetesdag (jaarlijks op 14 november): 30 minuten lopen in je buurt, voor iedereen, dus niet alleen diabetespatiënten.

Beïnvloedingstechnieken

  • Aanpak aanpasbaar maken — de wandeling is laagdrempelig deelnemers, kunnen de plek, het tempo en de afstand zelf kiezen.
  • Als-dan-intenties stimuleren — Iemand die meedoet aan de diabeteschallenge maakt een voornemen: ‘als ik op Wereld Diabetesdag klaar ben met de lunch, dan ga ik 30 minuten lopen’.
  • Kleine, haalbare doelen stellen — het doel van 1,5 km in 30 minuten is voor veel mensen haalbaar en kan stapsgewijs leiden tot grotere doelen.
  • Laten ervaren — de wandeling is een aanleiding om naar buiten te gaan, zodat deelnemers ervaren hoe het is en voelt om halfuurtje op eigen tempo te lopen.

Foto: Bas van der Goor Foundation

Gericht op

mensen die hun gezondheid willen verbeteren

Gemakkelijk
Aantrekkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

Nationale Diabeteschallenge

De Nationale Diabeteschallenge, ook wel Nationale Wandelchallenge, is een wandelprogramma van 20 weken. Van oorsprong gericht op mensen met diabetes of een verhoogd risico daarop, trekt de challenge inmiddels een breder publiek van mensen die via lopen hun gezondheid willen verbeteren. Deelnemers kunnen aansluiten bij wandelgroepen in heel Nederland. De Nationale Diabeteschallenge is door de erkenningscommissie Sport en Bewegen aangemerkt als bewezen effectief.

  • Aanpak aanpasbaar maken — deelnemers wandelen in eigen tempo en werken toe naar een afsluitende wandeling van 3, 5, 10 of 15 kilometer.
  • Rolmodellen benutten — Bas van der Goor is de ambassadeur van de challenge, maar ook mensen uit de eigen omgeving die eerder hebben meegedaan vormen een inspirerend voorbeeld.
  • Sociaal contact faciliteren — deelnemers wandelen in groepen en werken samen toe naar het (individuele) einddoel.
  • Kleine, haalbare doelen stellen — deelnemers krijgen een wandelschema gebaseerd op hun startniveau, met daarin passende en realistische stappen vooruit.

Foto: Bas van der Goor Foundation


 

Een eigen aanpak ontwikkelen

Met inzicht in gedragsbepalers en beïnvloedingstechnieken kun je een gerichte en kansrijke aanpak ontwikkelen voor jouw doelgroep. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stappenplan