Beïnvloedingstechniek

Als-dan-intenties stimuleren

Als-dan-intenties helpen bij het bereiken van persoonlijke beweegdoelen.

Mensen hebben een behoefte aan energiebehoud, waardoor ze vaak niet zomaar in beweging komen. Als-dan-intenties (ook wel bekend als implementatie-intenties) helpen bij het bereiken van persoonlijke beweegdoelen. In een als-dan-intentie verbindt iemand een specifieke situatie met een specifieke gedraging: in situatie X doe ik Y. Dit vergroot de kans dat iemand ook daadwerkelijk gaat lopen als hij of zij in situatie Xkomt. 

Deelnemers aan een aanpak kunnen zelf een als-dan-intentie formuleren. Of je kunt bij het vormgeven van je aanpak een of meerdere als-dan-intenties formuleren en die aan deelnemers meegeven. Dat laatste vergt uiteraard goede kennis van de doelgroep. Opletpunten:

  • De als-dan-intentie bevat een herkenbaar moment (tijdstip, locatie, handeling) waarop het gedrag uitgevoerd kan worden. 
  • De als-dan-intentie is concreet en positief geformuleerd en beschrijft dus duidelijk het gewenste gedrag.

Toepassing

Een campagne waarin vrachtwagenchauffeurs duidelijk hun implementatie-intentie benoemen, zoals: ‘Als ik mijn verplichte rustmoment heb, dan loop ik gelijk een ommetje van minimaal tien minuten.’ Of: na een gezamenlijk een rondje begeleid te hebben gelopen, krijgen deelnemers de opdracht een persoonlijke als-dan-intentie te formuleren over lopen, die ze zelf in de periode erna gaan toepassen.


Praktijkvoorbeelden bij 'Als-dan-intenties stimuleren'

Gericht op

mensen die meer willen bewegen.

Gemakkelijk

De beweegcirkel

De Beweegcirkel is een gesprekstool waarmee leefstijlcoaches, fysiotherapeuten en buursportcoaches mensen kunnen ondersteunen bij duurzame gedragsverandering: stapsgewijs meer beweging tijdens de dag. De beweegcirkel is inzetbaar voor individuen en groepen.

Beïnvloedingstechnieken

  • Zelfaffirmatie toepassen de eerste vraag in de gesprekstool is ‘Wat doe je al op een dag’ oftewel ‘Hoeveel beweeg je al op een dag’. Dat kan mensen helpen zich te realiseren dat ze (veelal) niet op helemaal op nul beginnen en vertrekken vanuit een basis. Dat versterkt het vertrouwen in eigen kunnen.
  • Als-dan-intenties stimuleren bij de vierde vraag komt aan bod wat mensen van plan zijn te gaan doen bij moeilijke momenten. Bijvoorbeeld ‘Als ik echt geen zin heb in een wandeling, vraag ik m’n buurvrouw of ze mee wil gaan’.

Gericht op

iedereen die frequent een ommetje wil lopen.

Aantrekkelijk

Ommetje app

App van de Hersenstichting die stimuleert dagelijks een ommetje van 5 minuten of meer te lopen.

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren de app is een aanjager voor concrete voornemens zoals ‘elke dag loop ik een ommetje van minstens 20 minuten’.
  • Direct beloning geven in de app zijn badges te verdienen die loopprestaties belonen.
  • Helpen herinneren de app helpt je herinneren als je nog geen ommetje hebt gemaakt.
  • Kleine, haalbare doelen stellen een ommetje telt al vanaf vijf minuten, dat is voor bijna iedereen een haalbaar doel.
  • Rolmodellen benutten hoogleraar Eric Scherder promoot de ommetje-app en legt uit waarom lopen goed voor je hersenen is, en wordt al lopend afgebeeld.
  • Sociale norm zichtbaar maken via het grote aantal downloads en gebruikers maakt de app duidelijk dat veel mensen bewegen en een gezonde leefstijl belangrijk vinden. Ook maakt de app inzichtelijk hoeveel mensen er ommetjes lopen.
  • Streak zichtbaar maken de app houdt bij hoeveel dagen je achter elkaar een ommetje gelopen hebt.

Gericht op

kinderen op de basisschool en kinderopvang.

Gemakkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

The Daily Mile

The Daily Mile is een korte looppauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan minimaal 3x per week naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Dat is een afstand van ongeveer een mijl (1,6 km).

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren the daily mile is een (gezamenlijk) voornemen. ‘Bijvoorbeeld: op maandag, woensdag en vrijdag lopen we na de rekenles een kwartiertje in het park’.
  • Kleine, haalbare doelen stellen 3x per week 15 minuten is een overzichtelijk doel. Bovendien kan een klas of groep starten met 1x per week en dat verder uitbouwen.
  • Rolmodellen benutten Erben Wennemars is ambassadeur van The Daily Mile, en geeft het goede voorbeeld door te laten zien dat hij ook regelmatig een daily mile loopt.
  • Sociaal contact faciliteren gezamenlijk niet-competitief een ronde lopen is een ervaring waarin de kinderen leuk, sociaal contact hebben.
  • Sociale norm zichtbaar maken samen een aantal keer per week een ronde lopen leert kinderen dat leerkrachten en andere volwassenen bewegen voor zichzelf ook belangrijk vinden en ernaar handelen.
  • Laten ervaren leerkrachten en groepsleiders nemen kinderen op sleeptouw, die vervolgens ervaren hoe het is om te lopen en om (bijna) dagelijks een kwartiertje lopen in je dag op te nemen.
  • Storytelling het programma maakt gebruik van verhalen van deelnemende kinderen, ouders en leraren om anderen te inspireren.

Gericht op

mensen die weinig bewegen, mensen met een fysieke uitdaging.

Sociaal
Tijdsgebonden

Half uurtje door je buurtje

Een jaarlijkse uitnodiging of challenge op de nationale diabetesdag: 30 minuten lopen in je buurt, voor iedereen, dus niet alleen diabetespatiënten.

Beïnvloedingstechnieken

  • Aanpak aanpasbaar maken de wandeling is laagdrempelig deelnemers, kunnen de plek, het tempo en de afstand zelf kiezen.
  • Als-dan-intenties stimuleren Iemand die meedoet aan de diabeteschallenge maakt een voornemen: ‘als ik op nationale diabetesdag klaar ben met de lunch, dan ga ik 30 minuten lopen’.
  • Direct beloning geven deelnemers ontvangen meteen een verrassing als ze mee hebben gedaan en minimaal 1,5 km hebben afgelegd.
  • Kleine, haalbare doelen stellen het doel van 1,5 km in 30 minuten is voor veel mensen haalbaar en kan stapsgewijs leiden tot grotere doelen.
  • Laten ervaren de challenge is een aanleiding om naar buiten te gaan, zodat deelnemers ervaren hoe het is en voelt om halfuurtje op eigen tempo te lopen.

 

Een eigen aanpak ontwikkelen

Met inzicht in gedragsbepalers en beïnvloedingstechnieken kun je een gerichte en kansrijke aanpak ontwikkelen voor jouw doelgroep. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stappenplan