Beïnvloedingstechniek

Laten ervaren

Laten ervaren is praktisch en direct laten voelen welke positieve gevolgen lopen kan hebben.

Laten ervaren is het praktisch en direct laten voelen welke positieve gevolgen lopen kan hebben. En bijvoorbeeld dat het makkelijk is om in de dag in te passen.

Toepassing

Een bedrijf organiseert jaarlijkse een walk-meeting dag binnen een bedrijf, waarop medewerkers minstens één meeting wandelend doen en ervaren hoe zij dat vinden. Of een fysiotherapeut of huisarts neemt patiënten op sleeptouw door een wandelgroep te starten.


Praktijkvoorbeelden bij 'Laten ervaren'

Gericht op

werknemers.

Tijdsgebonden

Wandel tijdens je werkdag

De Wandel Tijdens Je Werkdag-campagne roept werkgevers en werknemers op om tijdens de jaarlijkse actiedag samen meer te lopen.

Beïnvloedingstechnieken

  • Injunctieve norm overbrengen — door als werkgever mee te doen aan de Wandel Tijdens Je Werkdag, onderstreept de organisatie dat bewegen en lopen belangrijk zijn voor een succesvolle werkdag op de korte termijn en voor vitale werknemers op de lange termijn.
  • Laten ervaren — de Wandel Tijdens Je Werkdag stimuleert werknemers om te gaan lopen op momenten dat ze dat gewoonlijk niet doen. Dat laat ze ervaren hoe makkelijk een loopmoment is in te passen, hoe een werkdag erdoor kan veranderen en wat het effect is op bijvoorbeeld concentratie en creativiteit.

Foto: Binne-Louw Katsma

Gericht op

bewoners en bezoekers met interesse in bijvoorbeeld cultuur of geschiedenis.

Aantrekkelijk

Apeldoorn stories

Apeldoorn stories zijn audiotours door Apeldoorn, te beluisteren met smartphone. Er zijn verschillende thema’s, waardoor jong en oud een bijzondere route kunnen volgen door de stad. Bijvoorbeeld de Canadian Walk, over de bevrijding van Apeldoorn. Van april tot september zijn langs de Canadian Walk vitrines met objecten te zien.

Beïnvloedingstechnieken

  • Omgeving aantrekkelijk maken — de audiotours geven een extra beleving aan de omgeving, waardoor het interessanter of aantrekkelijker wordt om de route te lopen.
  • Laten ervaren — de audiogids laat deelnemers ervaren hoe het is om te lopen met oog voor groen, architectuur, kunst of geschiedenis.

Foto: Rob Voss, bron gemeente Apeldoorn

Gericht op

mensen met een chronische ziekte of beperking.

Gemakkelijk
Aantrekkelijk
Sociaal

Biowalking

Biowalking is wandelen in de natuur voor mensen met een chronische ziekte of beperking onder begeleiding van een IVN Natuurgids en een medisch professional. Een combinatie van natuurbeleving en patiëntenzorg.

Beïnvloedingstechnieken

  • Aanpak aanpasbaar maken — de wandeling is specifiek geschikt gemaakt voor mensen met een chronische ziekte of beperking, doordat de gevergde inspanning haalbaar is.
  • Laten ervaren — Biowalking laat deelnemers ervaren wat een wandeling met hun lichaam doet. Voor en na de Biowalk wordt de bloedsuikerspiegel van deelnemers gemeten.
  • Rolmodellen benutten — mensen die al wat langer meelopen, kunnen deelnemers die net starten inspiratie en vertrouwen bieden dat het ook met een aandoening haalbaar is om te lopen.
  • Sociaal contact faciliteren — de groepswandeling bevordert onderling contact tussen de deelnemers.

Foto: AD

Gericht op

kinderen op de basisschool en kinderopvang.

Gemakkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

The Daily Mile

The Daily Mile is een korte looppauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan minimaal 3x per week naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Dat is een afstand van ongeveer een mijl (1,6 km).

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren — The Daily Mile is een (gezamenlijk) voornemen. ‘Bijvoorbeeld: op maandag, woensdag en vrijdag lopen we na de rekenles een kwartiertje in het park’.
  • Kleine, haalbare doelen stellen — 3x per week 15 minuten is een overzichtelijk doel. Bovendien kan een klas of groep starten met 1x per week en dat verder uitbouwen.
  • Rolmodellen benutten — Erben Wennemars is ambassadeur van The Daily Mile en geeft het goede voorbeeld door te laten zien dat hij ook regelmatig een daily mile loopt.
  • Sociaal contact faciliteren — gezamenlijk niet-competitief een ronde lopen is een ervaring waarin de kinderen leuk, sociaal contact hebben.
  • Sociale norm zichtbaar maken — samen een aantal keer per week een ronde lopen leert kinderen dat leerkrachten en andere volwassenen bewegen voor zichzelf ook belangrijk vinden en ernaar handelen.
  • Laten ervaren — leerkrachten en groepsleiders nemen kinderen op sleeptouw, die vervolgens ervaren hoe het is om te lopen en om (bijna) dagelijks een kwartiertje lopen in je dag op te nemen.
  • Storytelling — het programma maakt gebruik van verhalen van deelnemende kinderen, ouders en leraren om anderen te inspireren.

Foto: The Daily Mile

Gericht op

mensen die weinig bewegen, mensen met een fysieke uitdaging.

Sociaal
Tijdsgebonden

Half uurtje door je buurtje

Een jaarlijkse wandeling op de Wereld Diabetesdag (jaarlijks op 14 november): 30 minuten lopen in je buurt, voor iedereen, dus niet alleen diabetespatiënten.

Beïnvloedingstechnieken

  • Aanpak aanpasbaar maken — de wandeling is laagdrempelig deelnemers, kunnen de plek, het tempo en de afstand zelf kiezen.
  • Als-dan-intenties stimuleren — Iemand die meedoet aan de diabeteschallenge maakt een voornemen: ‘als ik op Wereld Diabetesdag klaar ben met de lunch, dan ga ik 30 minuten lopen’.
  • Kleine, haalbare doelen stellen — het doel van 1,5 km in 30 minuten is voor veel mensen haalbaar en kan stapsgewijs leiden tot grotere doelen.
  • Laten ervaren — de wandeling is een aanleiding om naar buiten te gaan, zodat deelnemers ervaren hoe het is en voelt om halfuurtje op eigen tempo te lopen.

Foto: Bas van der Goor Foundation

Gericht op

studenten en medewerkers op de campus

Gemakkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

Workwalk TU/e campus Eindhoven

Op de TU/e campus in Eindhoven zijn routes en wandeltijden op palen gemarkeerd, zodat het makkelijk is een wandeloverleg in te plannen.

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren — de routes en wandeltijden stimuleren na te denken over wanneer je van de routes gebruik wil maken. Bijvoorbeeld ‘de volgende keer dat ik een bilateraal overleg heb waarbij geen laptop of flipover nodig is, ga ik een wandeloverleg inplannen’.
  • Laten ervaren — de routes stimuleren mensen anderen uit te nodigen en het wandelend overleggen zo te laten ervaren.
  • Sociaal contact faciliteren — wandelend overleggen is een vorm van sociaal contact. Sociaal contact motiveert tot wandelactiviteiten.

 

Een eigen aanpak ontwikkelen

Met inzicht in gedragsbepalers en beïnvloedingstechnieken kun je een gerichte en kansrijke aanpak ontwikkelen voor jouw doelgroep. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stappenplan