Het aanbieden van directe beloning na een actie of activiteit zoals lopen, kan een effectieve stimulans zijn.
Het aanbieden van directe beloning na een actie of activiteit zoals lopen, kan effectief zijn. Mensen waarderen directe beloning; het kan jongeren net dat zetje motivatie geven en helpen bij het ontwikkelen van gewoontegedrag.
- Na het behalen van elk klein doel vindt er direct een (kleine) beloning plaats.
- De beloning heeft een duidelijke link met het gewenste gedrag.
- De beloning sluit aan op wat de doelgroep interessant vindt.
Niet alle beloningen leiden tot langdurige gedragsverandering. Daarom is het belangrijk om te stimuleren dat het lopen zelf als beloning voelt. Daar is een gerichte strategie voor nodig, met onder meer het afbouwen van beloningen en tegelijkertijd het versterken van de eigen waardering en motivatie voor lopen.
Toepassing
Wanneer iemand aan het lopen is, komt er een pop-up tevoorschijn (horloge, telefoon) met een compliment over de stappen die hij zet. Of deelnemers aan een loop-programma ontvangen een (virtuele) sticker of badge; des te meer doelen ze behalen, des te meer badges ze verzamelen. Of een ‘ommetje-challenge’ heeft als doel om werknemers een maand lang veel ommetjes te laten lopen. De winnaar van de challenge verdient een prijs die aansluit op wat de medewerkers interessant vinden. Elk klein doel binnen deze maand wordt direct beloond met virtuele badges of punten die iemand hoger op een ranglijst plaatst.