Beïnvloedingstechniek

Sociale norm zichtbaar maken

Mensen zijn geneigd zich aan te passen aan wat anderen om hen heen doen. Het werkt motiverend om zichtbaar te maken welk gedrag de meeste mensen vertonen.

Mensen zijn geneigd zich aan te passen aan wat anderen om hen heen doen, omdat ze zich graag verbonden willen voelen. Het werkt daarom motiverend om zichtbaar te maken welk gedrag de meeste mensen vertonen. Belangrijk hierbij is:

  • Je aanpak maakt zichtbaar wat de norm is, oftewel, wat de meeste mensen doen. Dit kan door het letterlijk te benoemen, maar ook door het zichtbaar te maken. 
  • De norm is in lijn met het gedrag dat mensen daadwerkelijk observeren. 
  • De norm is altijd positief geformuleerd. Als het werkelijke gedrag een negatieve norm oplevert (‘Slechts 26% van de mensen met obesitas lopen dagelijks 10 minuten.’), overweeg dan een norm- trend. Dus: steeds meer mensen met obesitas lopen dagelijks 10 minuten. Uiteraard moet dit wel stroken met de werkelijkheid.

Toepassing

Op een poster staat dat ‘79% van de medewerkers een wandeling maakt tijdens de lunchpauze’. Op de poster zijn mensen afgebeeld die een rondje aan het lopen zijn met eten in de hand. Of een lokale mini-campagne met als kernboodschap: ‘In deze wijk doet 65% van de inwoners boodschappen te voet’.


Praktijkvoorbeelden bij 'Sociale norm zichtbaar maken'

Gericht op

iedereen die frequent een ommetje wil lopen.

Aantrekkelijk

Ommetje app

App van de Hersenstichting die stimuleert dagelijks een ommetje van 5 minuten of meer te lopen.

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren de app is een aanjager voor concrete voornemens zoals ‘elke dag loop ik een ommetje van minstens 20 minuten’.
  • Direct beloning geven in de app zijn badges te verdienen die loopprestaties belonen.
  • Helpen herinneren de app helpt je herinneren als je nog geen ommetje hebt gemaakt.
  • Kleine, haalbare doelen stellen een ommetje telt al vanaf vijf minuten, dat is voor bijna iedereen een haalbaar doel.
  • Rolmodellen benutten hoogleraar Eric Scherder promoot de ommetje-app en legt uit waarom lopen goed voor je hersenen is, en wordt al lopend afgebeeld.
  • Sociale norm zichtbaar maken via het grote aantal downloads en gebruikers maakt de app duidelijk dat veel mensen bewegen en een gezonde leefstijl belangrijk vinden. Ook maakt de app inzichtelijk hoeveel mensen er ommetjes lopen.
  • Streak zichtbaar maken de app houdt bij hoeveel dagen je achter elkaar een ommetje gelopen hebt.

Gericht op

kinderen op de basisschool en kinderopvang.

Gemakkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

The Daily Mile

The Daily Mile is een korte looppauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan minimaal 3x per week naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Dat is een afstand van ongeveer een mijl (1,6 km).

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren the daily mile is een (gezamenlijk) voornemen. ‘Bijvoorbeeld: op maandag, woensdag en vrijdag lopen we na de rekenles een kwartiertje in het park’.
  • Kleine, haalbare doelen stellen 3x per week 15 minuten is een overzichtelijk doel. Bovendien kan een klas of groep starten met 1x per week en dat verder uitbouwen.
  • Rolmodellen benutten Erben Wennemars is ambassadeur van The Daily Mile, en geeft het goede voorbeeld door te laten zien dat hij ook regelmatig een daily mile loopt.
  • Sociaal contact faciliteren gezamenlijk niet-competitief een ronde lopen is een ervaring waarin de kinderen leuk, sociaal contact hebben.
  • Sociale norm zichtbaar maken samen een aantal keer per week een ronde lopen leert kinderen dat leerkrachten en andere volwassenen bewegen voor zichzelf ook belangrijk vinden en ernaar handelen.
  • Laten ervaren leerkrachten en groepsleiders nemen kinderen op sleeptouw, die vervolgens ervaren hoe het is om te lopen en om (bijna) dagelijks een kwartiertje lopen in je dag op te nemen.
  • Storytelling het programma maakt gebruik van verhalen van deelnemende kinderen, ouders en leraren om anderen te inspireren.

 

Een eigen aanpak ontwikkelen

Met inzicht in gedragsbepalers en beïnvloedingstechnieken kun je een gerichte en kansrijke aanpak ontwikkelen voor jouw doelgroep. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stappenplan