Beïnvloedingstechniek

Direct beloning geven

Het aanbieden van directe beloning na een actie of activiteit zoals lopen, kan een effectieve stimulans zijn. 

Het aanbieden van directe beloning na een actie of activiteit zoals lopen, kan effectief zijn. Mensen waarderen directe beloning; het kan jongeren net dat zetje motivatie geven en helpen bij het ontwikkelen van gewoontegedrag.

  • Na het behalen van elk klein doel vindt er direct een (kleine) beloning plaats.
  • De beloning heeft een duidelijke link met het gewenste gedrag.
  • De beloning sluit aan op wat de doelgroep interessant vindt.

Niet alle beloningen leiden tot langdurige gedragsverandering. Daarom is het belangrijk om te stimuleren dat het lopen zelf als beloning voelt. Daar is een gerichte strategie voor nodig, met onder meer het afbouwen van beloningen en tegelijkertijd het versterken van de eigen waardering en motivatie voor lopen.

Toepassing

Wanneer iemand aan het lopen is, komt er een pop-up tevoorschijn (horloge, telefoon) met een compliment over de stappen die hij zet. Of deelnemers aan een loop-programma ontvangen een (virtuele) sticker of badge; des te meer doelen ze behalen, des te meer badges ze verzamelen. Of een ‘ommetje-challenge’ heeft als doel om werknemers een maand lang veel ommetjes te laten lopen. De winnaar van de challenge verdient een prijs die aansluit op wat de medewerkers interessant vinden. Elk klein doel binnen deze maand wordt direct beloond met virtuele badges of punten die iemand hoger op een ranglijst plaatst.


Praktijkvoorbeelden bij 'Direct beloning geven'

Gericht op

mensen die laagdrempelig meer willen bewegen.

Gemakkelijk
Aantrekkelijk

QR-fit

Met de QR-fit app zijn overal in Nederland beweegroutes te vinden. Langs de looproutes staan paaltjes met QR-codes, die suggesties geven voor telkens wisselende beweegoefeningen.

Beïnvloedingstechnieken

  • Aanpak aanpasbaar maken de beweegoefeningen kunnen op drie fitheidsniveaus worden uitgevoerd.
  • Direct beloning geven via het scannen en uitvoeren van beweegoefeningen, verdienen deelnemers punten, medailles en beloningen in de app.

Gericht op

ouders en kinderen.

Aantrekkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

Walking4School

Een school brengt samen met de gemeente en deskundigen via een schouw de problemen, wensen en mogelijkheden in beeld voor een beweegvriendelijke schoolomgeving. Daarna volgt een actieweek: een hele week besteedt de school aandacht aan lopen naar school.

Foto: Walking4School in Katwijk. Bron: bureau SOAB 

Beïnvloedingstechnieken

  • Direct beloning geven door in de actieweek te lopen naar school, sparen de kinderen voor een beloning. Dat kan een beloning van 500 of 1.000 euro voor de school opleveren.
  • Omgeving aantrekkelijk maken de schouw levert ideeën op om de omgeving tijdelijk of permanent aantrekkelijker te maken voor lopen. Bijvoorbeeld tijdelijk een Schoolstraat inrichten, een stoep (tijdelijk) verbreden of avontuurlijke routes naar school in kaart brengen.
  • Injunctieve norm overbrengen de actieweek benadrukt dat school, leerkrachten en gemeente het belangrijk vinden dat kinderen bij voorkeur lopend (of fietsend) naar school komen.
  • Sociaal contact faciliteren de actieweek stimuleert contact tussen kinderen, ouders, leerkrachten en deskundigen.

Gericht op

kinderen, jongeren, avontuurlijke wandelaars.

Aantrekkelijk

Geocaching

Een spel en hobby waarbij de wandelaar een gps-ontvanger of telefoon gebruikt om ergens een zogenoemde cache (verstopplaats, schat) te vinden. Geocaching heeft elementen van een speurtocht.

kinderen, jongeren, avontuurlijke wandelaars. 

Beïnvloedingstechnieken

  • Direct beloning geven het zoeken naar de cache geeft een doel en vinden ervan is meteen de beloning. Het gaat niet zozeer om de cache, maar om het element van zoeken en vinden.
  • Omgeving aantrekkelijk maken zoeken naar een verborgen plek maakt een omgeving ineens spannender en avontuurlijker.

Gericht op

iedereen die frequent een ommetje wil lopen.

Aantrekkelijk

Ommetje app

App van de Hersenstichting die stimuleert dagelijks een ommetje van 5 minuten of meer te lopen.

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren de app is een aanjager voor concrete voornemens zoals ‘elke dag loop ik een ommetje van minstens 20 minuten’.
  • Direct beloning geven in de app zijn badges te verdienen die loopprestaties belonen.
  • Helpen herinneren de app helpt je herinneren als je nog geen ommetje hebt gemaakt.
  • Kleine, haalbare doelen stellen een ommetje telt al vanaf vijf minuten, dat is voor bijna iedereen een haalbaar doel.
  • Rolmodellen benutten hoogleraar Eric Scherder promoot de ommetje-app en legt uit waarom lopen goed voor je hersenen is, en wordt al lopend afgebeeld.
  • Sociale norm zichtbaar maken via het grote aantal downloads en gebruikers maakt de app duidelijk dat veel mensen bewegen en een gezonde leefstijl belangrijk vinden. Ook maakt de app inzichtelijk hoeveel mensen er ommetjes lopen.
  • Streak zichtbaar maken de app houdt bij hoeveel dagen je achter elkaar een ommetje gelopen hebt.

 

Een eigen aanpak ontwikkelen

Met inzicht in gedragsbepalers en beïnvloedingstechnieken kun je een gerichte en kansrijke aanpak ontwikkelen voor jouw doelgroep. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stappenplan