Deze masterscriptie betreft een onderzoek naar de inclusieve mobiliteit in voetgangersgebieden: beschrijven en evalueren van inclusieve voetgangersgebieden in Oslo, Noorwegen en Nijmegen, Nederland. Dit onderzoek geeft meer inzicht in de definitie van inclusieve voetgangersgebieden en factoren die de mate van inclusiviteit beïnvloeden. Om dit te onderzoeken werden vragen met betrekking tot inclusiviteit; “van wat”, “voor wie”, “door wie” en “hoeveel” bestudeerd. Het onderzoek is gericht op een beter begrip van de definitie en beoordeling van inclusieve voetgangersgebieden.
Algemeen: Onderzoek
The Relationship between Urban Regeneration Projects and the Livability of the Elderly through Public Parks in Seoul, Republic of Korea
Deze Masterscriptie handelt over de relatie tussen stedelijke vernieuwingsprojecten en de leefbaarheid voor ouderen in openbare parken in Seoul. De bevindingen zijn dat de ouderen onvoldoende worden meegenomen in ruimtelijke planningsopgaven van stadsvernieuwing. Tevens wordt het belang van de openbare parken aangetoond voor de gezondheid en sociale contacten.
Factors influencing the parental decision of their children’s commuting mode to and from school in Lima (Peru)
Deze masterscriptie handelt over de mate van invloed van een aantal factoren op de keuze van ouders voor het type vervoermiddel bij de trip naar school in Lima (Peru). Voornaamste bevinding is dat bij de groep met midden tot hoge inkomens denkt dat de verkeersomgeving veiliger is op weg naar school, hetgeen ervoor zorgt dat ze minder geneigd zijn om de auto te kiezen en meer actieve vervoermiddelen. Bij de groep met lage inkomen bleken verkeersveiligheidspercepties niet bepalend te zijn voor de keuze van de verplaatsingswijze naar school. De waargenomen sociale veiligheid bleek in geen van de twee schooltypen relevant te zijn voor het voorspellen van de keuze van het woon-werkverkeer naar school. Bovendien bleek voor deze studie het inkomensniveau een relevante factor te zijn bij de keuze van het vervoermiddel naar school.
The 15-minute city : the influence of a sustainable neighbourhood-based proximity on subjective well-being
In deze masterscriptie is gekeken naar het effect van nabijheid van voorzieningen op de mate van welzijn. Er werd een kwantitatieve analyse uitgevoerd op drie casestudies, die overeenkomen met drie Europese steden die vaak worden beschouwd als prototypes van een 15-minuten stad: Parijs, Barcelona en Milaan.
Vanwege beperkingen tijdens het verzamelen van de gegevens konden alleen conclusies uit de casestudy in Parijs worden gegeneraliseerd. Uit die analyse konden enkele conclusies worden getrokken. Nabijheid bleek een direct licht effect te hebben op subjectief welzijn door toegankelijkheid, maar ook een indirect effect door lokale sociale banden. Een op nabijheid gerichte ontwikkeling kan de kansen voor stadsbewoners vergroten door het lokale potentieel in buurten te ontwikkelen, maar moet tegelijkertijd buurten met elkaar verbinden in een polycentrisch systeem, zodat ze geen doodlopende wegen worden en de effecten van nabijheid op subjectief welzijn belemmeren.
The Effect of Superblock Urban Form Features on Modal Choice in Barcelona Superblock Residents
Dit onderzoek gaat over de effectiviteit van verschillende kenmerken van Superblocks, een concept uit de ruimtelijke planning, op de vervoerswijzekeuze. Als casestudy is Barcelona gebruikt en als methode is gekozen voor een enquête onder bewoners van de superblokken vanwege het grote bereik en de generaliseerbaarheid. Interessante bevindingen waren dat lopen populair is en dat het voor vergelijkbare afstanden wordt gebruikt als waarvoor de fiets gebruikt wordt.
What makes people enjoy walking? Physical determinants of perceived walkability in Rotterdam
In dit onderzoek is gekeken naar hoe de verschillende fysieke kenmerken van de omgeving de verschillen in aantrekkelijkheid om te gaan lopen verklaren. De analyse heeft laten zien dat de nabijheid van water en groene zones een onderscheidbaar effect hadden op de aantrekkelijkheid voor voetgangers van loop infrastructuur. De analyse laat zien dat de dichtheid van groene gebieden en de nabijheid van waterlopen een significant positief effect lijken te hebben op de ervaren beloopbaarheid door voetgangers, terwijl de nabijheid van verkeersinfrastructuur die niet voor voetgangers is, zoals uitvalswegen en openbaar vervoer, significant negatief van invloed blijken te zijn.
Walking Works: A field experiment on behavioral interventions and their ability to motivate walking
In dit onderzoek is gekeken welke gedragsinterventie buurtbewoners stimuleert om vaker en een langere afstand te lopen in Overschie, een wijk in Rotterdam. De interventies zijn getest tijdens een veldexperiment. Uitgezocht is welke interventies bewoners stimuleren om een langere route te lopen, die dezelfde bestemming heeft als de kortere route. Op basis van interviews is geprobeerd te achterhalen welke interventie het populairst is. Er is geen statistisch en economisch significant bewijs gevonden voor de gedragsinterventies. De bevindingen wijzen er echter wel op dat we ons meer moeten richten op het faciliteren van loopgedrag, in plaats van op het motiveren van loopgedrag.
Ruimtevraag van de voetganger
Een afstudeerproject over de hoeveelheid ruimte die voetgangers nodig hebben om comfortabel te kunnen lopen. Het onderzoek mondt uit in een aantal conclusies en aanbevelingen.
Een stap vooruit naar eenSTOMP-stad
In dit afstudeeronderzoek is middels literatuuronderzoek, interviews met tien experts, negen casestudies en observaties antwoord gegeven op de vraag: Hoe kunnen de kansen voor duurzame mobiliteit in bestaande wijken in middelgrote plaatsen in beeld gebracht worden vanuit het STOMP-principe en welke maatregelen kunnen in deze wijken bijdragen aan een optimale STOMP-toepassing?
‘Does walkability matter?’ Een onderzoek naar de effecten van loopvriendelijkheid op de waarde van huizen, faillissementen en criminaliteit
Dit onderzoek heeft gekeken naar de relatie van loopvriendelijkheid op verschillende kenmerken van wijken. De kenmerken zij verdeeld in drie hoofdklassen; de waarde van huizen, het voorkomen van faillissementen en de hoeveelheid criminaliteit. Het onderzoek bevat een data analyse van 170 wijken. Het onderzoek laat zien dat criminaliteit, faillissementen en de waarde van huizen alle drie verband hebben met de loopvriendelijkheid. De eerste twee zijn lager naar mate de wijk hoger scoort op loopvriendelijkheid en de laatste laat zien dat de waarde van huizen gemiddeld hoger is in wijken waar de loopvriendelijkheid hoog is. Aan de hand van de bevindingen wordt dan ook aangeraden om meer focus te leggen op de loopvriendelijkheid en duurzaamheid van wijken.
Give your ideas some legs: The positive effect of walking on creative thinking. (Het positieve effect van lopen op creatief denken.)
Een onderzoek over de relatie tussen lopen en creativiteit. Hierbij worden de mensen getest op creativiteit terwijl ze ofwel zitten ofwel lopen. De mate van creativiteit is getest aan de hand van creativiteitstesten uit andere onderzoeken. Het onderzoek concludeert dat lopen de creativiteit bevordert, waarbij de grootste winst te halen is bij buiten lopen.
Temporal Effects of Acute Walking Exercise on Learning and Memory Function (Tijdelijke effecten van acute loopoefeningen op de leer- en geheugenfunctie)
Dit onderzoek kijkt naar de effecten van lopen op leren en geheugen. Dit is gedaan door middel van een experiment waarbij een deel van de deelnemers een wandeling van 15 minuten deden. Het onderzoek concludeert voorzichtig, gezien de lage significantie, dat het leren positief beïnvloed wordt door het lopen.