Beïnvloedingstechniek

Storytelling

Als iemand een goed verhaal vertelt, ga je je inleven in de hoofdpersoon. Dat kan invloed hebben op je gedrag.

Mensen het beoogde gedrag laten ervaren is een krachtige techniek, maar dat kan niet altijd. In dat geval kun je het menselijk inlevingsvermogen benutten. Als iemand een goed verhaal vertelt, ga je je inleven in de hoofdpersoon. Hierdoor is het bijna alsof je de situatie zelf ervaart en dat kan invloed hebben op je gedrag.

  • De verteller van het verhaal is iemand waarin de doelgroep zich kan herkennen.
  • De verteller deelt zijn ervaring in de vorm van een (mini-)verhaal.
  • Beschrijvingen van personages, omgevingen en gebeurtenissen zijn levendig en helpen de doelgroep zich alles voor te stellen.

De clou van het verhaal is dat de gedragsverandering haalbaar en/of urgent is.

Toepassing

Een oudere wijkbewoner vertelt in verhaalvorm hoe hij is gestart met het lopen van een dagelijkse ommetje. Zijn ervaring is dat hij zich gedurende de dag fitter voelt en meer energie heeft om tijd met kleinkinderen door te brengen. Of een webinar waarin managers vertellen over hun ervaring met lopende lunchafspraken en wat hen dat heeft opgeleverd, als persoon en als bedrijf.


Praktijkvoorbeelden bij 'Storytelling'

Gericht op

kinderen op de basisschool en kinderopvang.

Gemakkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

The Daily Mile

The Daily Mile is een korte looppauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan minimaal 3x per week naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Dat is een afstand van ongeveer een mijl (1,6 km).

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren — The Daily Mile is een (gezamenlijk) voornemen. ‘Bijvoorbeeld: op maandag, woensdag en vrijdag lopen we na de rekenles een kwartiertje in het park’.
  • Kleine, haalbare doelen stellen — 3x per week 15 minuten is een overzichtelijk doel. Bovendien kan een klas of groep starten met 1x per week en dat verder uitbouwen.
  • Rolmodellen benutten — Erben Wennemars is ambassadeur van The Daily Mile en geeft het goede voorbeeld door te laten zien dat hij ook regelmatig een daily mile loopt.
  • Sociaal contact faciliteren — gezamenlijk niet-competitief een ronde lopen is een ervaring waarin de kinderen leuk, sociaal contact hebben.
  • Sociale norm zichtbaar maken — samen een aantal keer per week een ronde lopen leert kinderen dat leerkrachten en andere volwassenen bewegen voor zichzelf ook belangrijk vinden en ernaar handelen.
  • Laten ervaren — leerkrachten en groepsleiders nemen kinderen op sleeptouw, die vervolgens ervaren hoe het is om te lopen en om (bijna) dagelijks een kwartiertje lopen in je dag op te nemen.
  • Storytelling — het programma maakt gebruik van verhalen van deelnemende kinderen, ouders en leraren om anderen te inspireren.

Foto: The Daily Mile


 

Een eigen aanpak ontwikkelen

Met inzicht in gedragsbepalers en beïnvloedingstechnieken kun je een gerichte en kansrijke aanpak ontwikkelen voor jouw doelgroep. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stappenplan