Gericht op

kinderen op de basisschool en kinderopvang.

Gemakkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

The Daily Mile

The Daily Mile is een korte looppauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan minimaal 3x per week naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Dat is een afstand van ongeveer een mijl (1,6 km).

Beïnvloedingstechnieken

  • Als-dan-intenties stimuleren — The Daily Mile is een (gezamenlijk) voornemen. ‘Bijvoorbeeld: op maandag, woensdag en vrijdag lopen we na de rekenles een kwartiertje in het park’.
  • Kleine, haalbare doelen stellen — 3x per week 15 minuten is een overzichtelijk doel. Bovendien kan een klas of groep starten met 1x per week en dat verder uitbouwen.
  • Rolmodellen benutten — Erben Wennemars is ambassadeur van The Daily Mile en geeft het goede voorbeeld door te laten zien dat hij ook regelmatig een daily mile loopt.
  • Sociaal contact faciliteren — gezamenlijk niet-competitief een ronde lopen is een ervaring waarin de kinderen leuk, sociaal contact hebben.
  • Sociale norm zichtbaar maken — samen een aantal keer per week een ronde lopen leert kinderen dat leerkrachten en andere volwassenen bewegen voor zichzelf ook belangrijk vinden en ernaar handelen.
  • Laten ervaren — leerkrachten en groepsleiders nemen kinderen op sleeptouw, die vervolgens ervaren hoe het is om te lopen en om (bijna) dagelijks een kwartiertje lopen in je dag op te nemen.
  • Storytelling — het programma maakt gebruik van verhalen van deelnemende kinderen, ouders en leraren om anderen te inspireren.

Foto: The Daily Mile