Als iemand een goed verhaal vertelt, ga je je inleven in de hoofdpersoon. Dat kan invloed hebben op je gedrag.
Mensen het beoogde gedrag laten ervaren is een krachtige techniek, maar dat kan niet altijd. In dat geval kun je het menselijk inlevingsvermogen benutten. Als iemand een goed verhaal vertelt, ga je je inleven in de hoofdpersoon. Hierdoor is het bijna alsof je de situatie zelf ervaart en dat kan invloed hebben op je gedrag.
- De verteller van het verhaal is iemand waarin de doelgroep zich kan herkennen.
- De verteller deelt zijn ervaring in de vorm van een (mini-)verhaal.
- Beschrijvingen van personages, omgevingen en gebeurtenissen zijn levendig en helpen de doelgroep zich alles voor te stellen.
De clou van het verhaal is dat de gedragsverandering haalbaar en/of urgent is.
Toepassing
Een oudere wijkbewoner vertelt in verhaalvorm hoe hij is gestart met het lopen van een dagelijkse ommetje. Zijn ervaring is dat hij zich gedurende de dag fitter voelt en meer energie heeft om tijd met kleinkinderen door te brengen. Of een webinar waarin managers vertellen over hun ervaring met lopende lunchafspraken en wat hen dat heeft opgeleverd, als persoon en als bedrijf.