CROW heeft een rapport uitgebracht over de effecten van investeren in lopen. De literatuurverkenning is uitgevoerd door economisch onderzoeksbureau Decisio en Molster Stedenbouw. De belangrijkste conclusie is dat over vrijwel alle baten voldoende kennis beschikbaar is om te kunnen stellen dat investeren in lopen loont. Meer lopen kan een waarde hebben voor individuen, bedrijven, een overheid of de maatschappij als geheel. Investeringen in voetgangersvoorzieningen hebben per saldo een positieve kosten-baten verhouding, oplopend tot een ratio van 37,6. Dit is aanzienlijk hoger dan bij andere modaliteiten. Wat ook opvalt is dat de baten zeer divers zijn en kunnen bijdragen aan het bereiken van doelen in meerdere beleidsvelden.
Inhoudelijk: Baten van lopen
Lopend Werken
Een weeting (walk your meeting, een vraag mee op pad nemen, een ommetje tijdens werktijd, een walkshop (wandelende workshop) of wandelende brainstorm. Er zijn vele manieren om je werk lopend uit te voeren. De werkgroep Lopend Werken brengt dit bij werkend Nederland onder de aandacht.
Infographic Verleiden om te Lopen
Er is toenemend aandacht voor het belang van beweging en buiten. Over heel het land zijn er verschillende initiatieven die lopen stimuleren en verleiden om te lopen. Een overzicht van deze initiatieven faciliteert beleidsmedewerkers bij de zoektocht naar het meest passende initiatief voor de betreffende gemeente of organisatie. In samenwerking met de deelnemende partijen van de City Deal Ruimte voor Lopen maken we bekende initiatieven inzichtelijk. Heb jij een initiatief dat hier ook bij hoort? Laat je horen!
Lopen en OV
In deze werkgroep ontwikkelen en toetsen de deelnemende gemeenten en organisaties vernieuwende initiatieven. Dit doet de werkgroep met:
- Nieuwe ideeën/oplossingen toetsen in pilotgemeenten om generaliseerbare resultaten te delen met andere gemeenten.
- Data verzamelen over loopstromen en effecten van experimenten en pilots.
- Beelden en inspirerende voorbeelden creëren (zoals illustraties) om te verspreiden.
De positie van de voetganger rondom het OV verbeteren middels innoveren, experimenteren, ontwikkelen en andere steden inspireren.
Onderwerp van onderzoek betreft voornamelijk de herkomst-bestemming van voetgangers die zich verplaatsen van en naar (NS) stations en eventueel andere OV-knooppunten. We zoomen daarbij in op randvoorwaarden (gericht op oplossen van “dissatisfiers”: wat moet geregeld zijn bijv . Veiligheid) en doelen (“satisfiers” wat kan extra bijdragen aan lopen: bijvoorbeeld het streven naar een groene, mooie route waar van alles te beleven is)
Schaalniveaus:
- Gebiedsgericht/projectniveau
- Onderhoud/straatniveau
Voetganger eerst! (omgekeerd ontwerp)
Door de voetganger centraal en voorop te stellen bij gebiedsontwikkeling en op project- en straatniveau realiseer je loopvriendelijke gebieden die uitnodigen tot lopen. En deze gebieden groeien op termijn uit tot de ideale voetgangersstad.
Schaalniveaus:
- BO MIRT gebiedsagenda’s
- Omgevingsvisie
- Gebiedsgericht/projectniveau
- Onderhoud/straatniveau
Uitrol en doorontwikkeling Stad te Voet
Stad-te-Voet is een routeconcept, uitgaande van het principe dat iedereen vlakbij huis veilig en aantrekkelijk moet kunnen wandelen.
Gezocht wordt naar wandellijnen vanuit logische punten in het centrum van een stad of (groot) dorp naar het buitengebied en omgekeerd, via de meest aantrekkelijke routes door woonwijken. Bij de analyse en ontwikkeling van de wandellijnen wordt zoveel mogelijk samengewerkt met lokale organisaties en buurtbewoners. En er wordt nagegaan hoe barrières zoals grote wegen, spoorlijnen, waterwegen en onaantrekkelijke (bedrijven)terreinen kunnen worden geslecht. Samen vormen de wandellijnen een gemarkeerd en breed gedragen routenetwerk dat de kern en ommeland met elkaar verbindt. Inmiddels zijn er in Nederland 3 Stad-te-Voet® projecten uitgerold: Utrecht, Apeldoorn en Park Lingezegen. Vrijwel alle steden en grotere dorpen zijn geschikt; overal willen mensen wandelen vlakbij huis.
Dit project is erop gericht om de komende jaren samen met partners in meer steden en dorpen het concept uit te rollen. Eerste stap is de ‘werving’ van meer steden/dorpen.