Verkenning effecten van investeren in lopen

In dit rapport staan de resultaten van een onderzoek naar de baten van investeren in lopen. De literatuurverkenning is uitgevoerd door economisch onderzoeksbureau Decisio en Molster Stedenbouw. Conclusie: investeren in goede voorzieningen voor voetgangers levert goud op. Tijd om dit inzicht te gaan verzilveren en aan de slag te gaan.

Lopen Loont – de voetganger in beleid, ontwerp en beheer

De voetganger centraal. Dat is de kern van de CROW-uitgave: Lopen loont. De publicatie bevat de kennis die nodig is om de positie van de voetganger goed te verankeren in alle fasen van de beleidscyclus: in beleidsplannen, in ontwerpplannen op alle niveaus, tijdens de uitvoering en in de beheerfase.

De uitgave is voorzien van cijfermateriaal, foto’s, grafieken en tabellen. De kennis uit het boek is een ‘must’ voor iedereen die aan de slag gaat met ontwerp, beleid en uitvoering rondom voetgangers. Dat kunnen zijn adviseurs, projectleiders, ontwerpers en beheerders die werkzaam zijn bij overheden, ingenieurs- en adviesbureaus die met voetgangersbeleid bezig zijn. Ook is het boek voor vertegenwoordigers van belangengroepen en breed toegankelijk voor geïnteresseerden in voetgangersbeleid (van bewoners tot en met studenten).

https://www.crow.nl/publicaties/lopen-loont

Richtlijn bewegwijzering 2014

Deze publicatie bevat de eisen en richtlijnen waaraan de bewegwijzering op autosnelwegen en niet-autosnelwegen moet voldoen.

In deze publicatie komen aan bod: het aanduidingenbeleid, de bewegwijzeringssystematiek, de basisprincipes van bewegwijzering, het bordontwerp en de configuratie van de bewegwijzering. Met figuren wordt duidelijk gemaakt waar en hoe de verschillende borden geplaatst moeten worden.

Er is ook een hoofdstuk gewijd aan voetgangersbewegwijzering.

https://www.crow.nl/publicaties/richtlijn-bewegwijzering-2014

Organisatie en bestrijding van wintergladheid

De CROW-publicatie ‘Organisatie en bestrijding van wintergladheid’ bundelt nu alle informatie die van belang is voor een goed functionerende gladheidsbestrijding. De publicatie geeft praktische handvatten voor de inrichting en uitvoering van de gladheidsbestrijding. Met aandacht voor de wensen van de weggebruiker, de noodzakelijk te maken keuzes door de wegbeheerder, het milieu en de kosten. De informatie in deze publicatie is opgedeeld in drie delen.

Elk deel richt zich op een specifieke doelgroep:

  • Deel A richt zich vooral op de bestuurder/manager bij een wegbeherende organisatie.
  • Deel B richt zich op de beleidsmedewerker verantwoordelijk voor de gladheidbestrijding en de coördinatoren gladheidbestrijding.
  • Deel C tenslotte is bedoeld voor diegene die gedetailleerde informatie over bepaalde onderwerpen willen hebben.

Er wordt ook aandacht besteed aan gladheidbestrijding op voetpaden.

https://www.crow.nl/publicaties/organisatie-en-bestrijding-van-wintergladheid

Werken op niet-autosnelwegen – werk in uitvoering op 96b – 2020

Ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van wegwerkers en weggebruikers op niet-autosnelwegen? De publicatie Werken op niet-autosnelwegen bevat alle relevante vakinformatie en adviezen over de voorbereiding, uitvoering en beëindiging van werk in uitvoering op niet-autosnelwegen. De publicatie ‘is bestemd voor planners, voorbereiders, ontwerpers, contractschrijvers, uitvoerders en toetsers. De in deze publicatie opgenomen principes stellen je in staat het vigerende beleid en de daaruit voortvloeiende eisen te vertalen naar projectspecifieke maatregelen die voldoen aan het vereiste kwaliteitsniveau voor wegwerkzaamheden op niet-autosnelwegen. Deze uitgave is één van de 6 boekpublicaties uit de reeks ‘Werk in uitvoering 96a/96b’.

In de publicatie wordt ook aandacht besteed aan voetpaden en in voetgangersgebieden.

https://www.crow.nl/publicaties/werken-op-niet-autosnelwegen

ASVV 2012

Al ongeveer dertig jaar is de ASVV een onmisbaar hulpmiddel voor verkeerskundigen in Nederland.

De ‘Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom’ liggen dan ook steevast binnen handbereik bij het maken en beoordelen van verkeerskundige plannen binnen de komgrenzen. De bundeling van kennis van verkeersvoorzieningen zorgt voor uniformiteit in de uitvoering. De herkenbaarheid voor de weggebruiker die daar het gevolg van is, draagt in belangrijke mate bij aan de verkeersveiligheid in ons land.

Met betrekking tot voetgangers zijn er in de ASVV onder meer ontwerprichtlijnen te vinden voor voetpaden en oversteekvoorzieningen.

https://www.crow.nl/publicaties/asvv-2012

Seniorenproof wegontwerp

Lang niet altijd wordt bij het ontwerp van weginfrastructuur rekening gehouden met de mogelijkheden (en beperkingen) van senioren om zich veilig en comfortabel te verplaatsen. Uit de ongevallenregistratie blijkt dat er veel slachtoffers vallen onder de hogere leeftijdsgroepen. Er is meer aandacht nodig voor het ontwerp van logische, veilige en op senioren afgestemde infrastructuur: seniorenproof wegontwerp. Maar niet alleen onder ouderen bestaat de behoefte aan seniorenproof ontwerp. Ook bij wegbeheerders ontstaat de behoefte aan een handreiking die wegontwerpers helpt bij het maken van een goede afweging om de weg in te richten conform de wensen en vaardigheden van de oudere weggebruiker.

Deze publicatie geeft informatie over functiebeperkingen die bij de groeiende groep senioren relatief vaak voorkomen, ontwerpprincipes voor weginfrastructuur en richtlijnen en suggesties over verlichting, markering, bebording en verharding. Daarbij gaat de publicatie in op senioren als voetganger, fietser en automobilist.

https://www.crow.nl/publicaties/seniorenproof-wegontwerp

Handboek ontwerpen voor kinderen

pexels-allan-mas-5623704

Aanbevelingen voor een kindvriendelijke inrichting van de verblijfs- en verkeersruimte. Kinderen willen veilig op straat verblijven en zich veilig kunnen verplaatsen. Maar kinderen zijn geen kleine volwassenen, kinderen zijn kwetsbaar. 

Dit handboek biedt hulp bij het scheppen van een verkeersveilige en kwalitatief goed ingerichte openbare ruimte, een voorwaarde voor het veilig verplaatsen en verblijven van kinderen.

https://www.crow.nl/online-kennis-tools/kennismodule-voetgangers

Looproutes: handleiding, checklist, quick scan, beeldmeetlatten

Deze handleiding en een drietal tools is bedoeld voor mensen die zich vanuit verschillende disciplines en op verschillende niveaus bezighouden met de kwaliteit van looproutes.

In deze handleiding vindt u:

  • De reden(en) waarom goede looproutes zo belangrijk zijn;
  • Een beschrijving van de verschillende gebruikers en zijn of haar behoeften;
  • Een overzicht van de belangrijkste kenmerken van goede looproutes;
  • Inzicht in het proces dat doorlopen wordt om daadwerkelijk goede looproutes te realiseren en op orde te houden;
  • Een stappenplan looproutes: van globaal idee over de kwaliteit van looproutes naar de toepassing van de juiste tool voor de desbetreffende opgave.

Afhankelijk van wat uw opgave is, kunt u een van drie ontwikkelde tools gebruiken:

  • Checklist: informatie over eigenschappen van goede looproutes met verwijzing naar ‘richtlijnen en aanbevelingen’. Hierin staan minimumeisen om aan een basisniveau te voldoen en aanbevelingen om waar wenselijk te komen tot een plusniveau. 
  • Quick scan: om snel een indruk krijgen van een bestaande situatie.
  • Beeldmeetlatten: om een meer gedetailleerde analyse te doen van een bestaande situatie. U krijgt inzicht in de kwaliteit van de huidige situatie en het wordt duidelijk waar verbetering wenselijk of zelfs noodzakelijk is.

Richtlijn toegankelijkheid

Deze CROW-publicatie, ‘Richtlijn toegankelijkheid’, bevat aanbevelingen voor het toegankelijk inrichten van de openbare ruimte. 

Aanleiding voor het uitbrengen van de publicatie is de behoefte van gemeenten aan eenduidige en gedragen toegankelijkheidsrichtlijnen. Mensen – met en zonder beperkingen – moeten zich zonder belemmeringen en naar behoefte kunnen verplaatsen. Zelfredzaamheid en een zelfstandige mobiliteit zijn belangrijke voorwaarden om aan het maatschappelijk verkeer te kunnen deelnemen. Daarvoor is het nodig dat de openbare buitenruimte, zoals looproutes, bushaltes, parkeerplaatsen en reis- en routeinformatie, op orde is. In deze publicatie zijn aanknopingspunten te vinden voor het ontwerp, de inrichting en het beheer van de buitenruimte. Er worden daarbij zes typen gebieden onderscheiden: woongebied, winkelcentrum, plein, publieke en/of speciale voorziening, bedrijventerrein en recreatiegebied. De publicatie is behalve voor wegbeheerders ook interessant voor belangengroepen voor ouderen en mensen met een beperking, of particuliere instellingen die op eigen terrein tegen toegankelijkheidsvraagstukken aanlopen.

https://www.crow.nl/publicaties/richtlijn-toegankelijkheid

Slim afwikkelen fietsers en voetgangers op geregelde kruispunten

CROW heeft in samenwerking met het LVMB (Landelijk Verkeersmanagement Beraad) en de IVER (Initiatiefgroep verkeerslichtenspecialisten) een verkenning laten uitvoeren naar slimme maatregelen voor een betere afwikkeling van fietsers en voetgangers op met verkeerslichten geregelde kruispunten. Slimmer in termen van fiets/voetgangersvriendelijk, veiliger en kortere wachttijd. Nieuwe technieken, beschikbare data en aangepaste juridische kaders bieden de wegbeheerder nieuwe mogelijkheden om meer ruimte te geven aan voetgangers en fietsers op met verkeerslichten geregelde kruispunten.

De publicatie bestaat uit een rapport en een uitgebreide maatregelenlijst die als apart document is te downloaden. In hoofdstuk 2 is toegelicht hoe de maatregelen in de maatregelenlijst zijn verzameld, gecategoriseerd en beoordeeld. Hoofdstuk 3 beschrijft een aantal algemene maatregelen die de wegbeheerder helpen om de aandacht voor het langzaam verkeer te borgen. Hoofdstuk 4 beschrijft de kennisvragen die in dit onderzoek naar boven zijn gekomen en die in aanmerking komen om nader onderzocht te worden.

https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/CROW-publicatie-Slim-afwikkelen-fietsers-en-voetga

>