Beïnvloedingstechniek

Injunctieve norm overbrengen

Mensen zijn geneigd om zich te conformeren aan ‘wat hoort’. Het kan motiverend zijn te laten weten wat in een bepaalde situatie de norm is: je benoemt het gedrag dat gewenst is. 

Aandachtspunten:

  • De aanpak brengt een heldere norm over met concreet gedrag.
  • De organisatie of persoon die de norm overbrengt, heeft aanzien bij de doelgroep. Bijvoorbeeld een vakbond, de directie, een senior medewerker, een erkend onderzoeksbureau of iemand waar de doelgroep zichzelf in herkent.
  • Degene die de norm overbrengt, heeft invloed op het gedrag en heeft er wat over te zeggen of van te vinden.
  • Extra krachtig is het als degene die de norm benoemt zelf het goede voorbeeld geeft.

Toepassing

Een directeur vertelt bij een bedrijfsupdate dat hij het belangrijk vindt dat medewerkers voldoende lopen op werkdagen. Hij daagt iedereen daarom uit om 2 keer per week een loopafspraak te maken. Zelf loopt hij ook regelmatig tijdens de lunch een rondje en vraagt of er mensen meegaan. Of: senioren roepen andere senioren in de wijk op om voor een kleine boodschap te voet naar het winkelcentrum te gaan. Goed tegen verkeersdrukte rondom het winkelcentrum, goed voor lijf en leden.


Praktijkvoorbeelden bij 'Injunctieve norm overbrengen'

Gericht op

werknemers.

Tijdsgebonden

Wandel tijdens je werkdag

De Wandel Tijdens Je Werkdag-campagne roept werkgevers en werknemers op om tijdens de jaarlijkse actiedag samen meer te lopen.

Beïnvloedingstechnieken

  • Injunctieve norm overbrengen — door als werkgever mee te doen aan de Wandel Tijdens Je Werkdag, onderstreept de organisatie dat bewegen en lopen belangrijk zijn voor een succesvolle werkdag op de korte termijn en voor vitale werknemers op de lange termijn.
  • Laten ervaren — de Wandel Tijdens Je Werkdag stimuleert werknemers om te gaan lopen op momenten dat ze dat gewoonlijk niet doen. Dat laat ze ervaren hoe makkelijk een loopmoment is in te passen, hoe een werkdag erdoor kan veranderen en wat het effect is op bijvoorbeeld concentratie en creativiteit.

Foto: Binne-Louw Katsma

Gericht op

ouders en kinderen.

Aantrekkelijk
Sociaal
Tijdsgebonden

Walking4School

Een school brengt samen met de gemeente en deskundigen via een schouw de problemen, wensen en mogelijkheden in beeld voor een beweegvriendelijke schoolomgeving. Daarna volgt een actieweek: een hele week besteedt de school aandacht aan lopen naar school.

Beïnvloedingstechnieken

  • Direct beloning geven — door in de actieweek te lopen naar school, sparen de kinderen voor een beloning. Dat kan een beloning van 500 of 1.000 euro voor de school opleveren.
  • Omgeving aantrekkelijk maken — de schouw levert ideeën op om de omgeving tijdelijk of permanent aantrekkelijker te maken voor lopen. Bijvoorbeeld tijdelijk een Schoolstraat inrichten, een stoep (tijdelijk) verbreden of avontuurlijke routes naar school in kaart brengen.
  • Injunctieve norm overbrengen — de actieweek benadrukt dat school, leerkrachten en gemeente het belangrijk vinden dat kinderen bij voorkeur lopend (of fietsend) naar school komen.
  • Sociaal contact faciliteren — de actieweek stimuleert contact tussen kinderen, ouders, leerkrachten en deskundigen.

Foto: Walking4School in Katwijk, bron: bureau SOAB 

Gericht op

werknemers.

Aantrekkelijk
Tijdsgebonden

ANWB Arbeidsvoorwaarden

Medewerkers van de ANWB ontvangen voor gelopen of gefietste kilometers woon-werkverkeer een hoger bedrag dan voor autokilometers.

Beïnvloedingstechnieken

  • Injunctieve norm overbrengen — de arbeidsvoorwaarde straalt uit dat fietsen of lopen de voorkeur heeft voor woon-werkverkeer. Ofwel: ‘lopend of fietsend verplaatsen vinden we hier belangrijk’.

Foto: Sandy Ching on Unsplash


 

Een eigen aanpak ontwikkelen

Met inzicht in gedragsbepalers en beïnvloedingstechnieken kun je een gerichte en kansrijke aanpak ontwikkelen voor jouw doelgroep. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stappenplan