Mensen zijn geneigd om zich te conformeren aan ‘wat hoort’. Het kan motiverend zijn te laten weten wat in een bepaalde situatie de norm is: je benoemt het gedrag dat gewenst is.
Aandachtspunten:
- De aanpak brengt een heldere norm over met concreet gedrag.
- De organisatie of persoon die de norm overbrengt, heeft aanzien bij de doelgroep. Bijvoorbeeld een vakbond, de directie, een senior medewerker, een erkend onderzoeksbureau of iemand waar de doelgroep zichzelf in herkent.
- Degene die de norm overbrengt, heeft invloed op het gedrag en heeft er wat over te zeggen of van te vinden.
- Extra krachtig is het als degene die de norm benoemt zelf het goede voorbeeld geeft.
Toepassing
Een directeur vertelt bij een bedrijfsupdate dat hij het belangrijk vindt dat medewerkers voldoende lopen op werkdagen. Hij daagt iedereen daarom uit om 2 keer per week een loopafspraak te maken. Zelf loopt hij ook regelmatig tijdens de lunch een rondje en vraagt of er mensen meegaan. Of: senioren roepen andere senioren in de wijk op om voor een kleine boodschap te voet naar het winkelcentrum te gaan. Goed tegen verkeersdrukte rondom het winkelcentrum, goed voor lijf en leden.