Dit is een handleiding en een drietal tools bedoeld voor het toetsen van de kwaliteit van bestaande looproutes of als hulp bij de realisatie van nieuwe looproutes.
De kennis over de kwaliteit van looproutes maakt onderdeel uit van de online kennismodule van CROW.
Wat zijn acceptabele loopafstanden? Het doel van dit project is om te komen tot een actueel, volledig en onderbouwd inzicht in wat als acceptabele loopafstand (of looptijd) wordt beschouwd. Ook worden alle factoren die van invloed zijn op wat als acceptabele loopafstand wordt beschouwd, in beeld gebracht.
Het project vindt plaats in het kader van de herziening van het ASVV (aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom). Het doel daarbij is om de tot nu toe gehanteerde cijfers tegen het licht te houden. Er wordt hierbij afgestemd met het KIM-project over acceptabele loopafstanden.
Dit project doet aanbevelingen over onder welke condities fietsers en voetgangers verantwoord gemengd gebruik kunnen maken van de openbare ruimte uit oogpunt van veiligheid, toegankelijkheid en beleving. Met name in gebieden waar in grote getalen fietsers en voetgangers aanwezig zijn.
De aanbevelingen kunnen onder andere betrekking hebben op wanneer fietsers wel of niet worden toegelaten in voetgangersgebieden, op maatregelen hoe fietsers kunnen worden geweerd uit straten en gebieden, op condities onder welke fietsers en voetgangers op een verantwoorde manier kunnen worden gecombineerd, op inrichtingsmaatregelen die genomen kunnen worden als fietsers en voetgangers worden gemengd en op welke intensiteiten gecombineerd kunnen worden met welke wegbreedtes.
Het openbaar vervoer moet voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht beperking of handicap. Mensen met een beperking geven aan te merken dat het OV Zelf steeds toegankelijker wordt, maar dat geldt nog niet voor de omgeving van stations en haltes. Verbetering daarin is een voorwaarde voor het gebruik van het OV. In dit project worden er concrete verbetervoorstellen opgesteld voor vijf stations, inclusief de stationsomgeving.
In 2018 is er een project uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van I&W waarbij 5 stations en hun omgeving beoordeeld zijn op toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Dit onderzoek heeft 2 checklijsten opgeleverd, één voor gebruikers en één voor professionals. Deze twee checklijsten kunnen gebruikt worden met ervaringsdeskundigen en professionals om de toegankelijkheid van de stations(omgeving) te onderzoeken. Dit pilotproject toegankelijkheid van stations en stationsomgevingen is een vervolg op dit onderzoek uit 2018.
In het huidige project zullen verschillende partijen samenwerken aan een aantrekkelijke en toegankelijke route, voor iedereen. In de pilots worden er concrete oplossingen bedacht voor de geconstateerde gebreken bij de toegankelijkheid van het betreffende stationsgebied. Er worden vijf locaties geselecteerd waar binnenkort sprake is van een nieuw ontwerp, herinrichting of geplande werkzaamheden.
Wat hopen we te bereiken met deze pilots?
Een procesaanpak dat ook in andere steden kan worden toegepast. De afronding van dit project wordt voorzien in de eerste helft van 2020.
Nederlandse volwassenen zitten gemiddeld negen uur per dag en zijn hiermee Europees kampioen zitten. Dat is nog eens een titel. Dit brengt substantiële gezondheidsrisico’s met zich mee. Vele initiatieven om deze levenswijze aan te pakken blijken onvoldoende effect te hebben. Daarom vond Provincie Gelderland het tijd voor een andere strategie.
Zo kwam Space2Move tot leven. Dit project heeft als doel om mogelijkheden voor actieve mobiliteit, dus lopen en fietsen, te vergroten in onze leefomgeving. Daarnaast ook om mensen die weinig bewegen te verleiden meer te gaan lopen en fietsen als vast onderdeel in hun dagelijks leven. Het pilotgebied voor dit project is de regio Arnhem-Nijmegen. In eerste instantie is het uitgangspunt wijken, daaropvolgend op schaalniveau stad en daarna regio.
Er worden maatregelen genomen in het fysieke domein en gekeken hoe deze aanzetten tot meer- en actiever bewegen en in welke manier dit leidt tot positieve gezondheidseffecten. Het onderzoek stimuleert mensen die weinig bewegen om 10 tot 20 minuten te lopen en/of fietsen per dag. Het onderzoek bestaat uit een onderzoeksproject, experimenteren via pilot projecten en het ontwikkelen van nieuwe publiek-private samenwerkingen. De onderzoeken moeten leiden tot suggesties voor locatie-specifieke interventies in de bebouwde omgeving zowel als algemene ontwerprichtlijnen.
Natuurlijk FitStap heeft als doel om meer ruimte voor lopen te stimuleren bij burgers. Er ligt een focus op ouderen, mensen met een beperking of een chronische aandoening en mensen die onvoldoende bewegen. Deze groepen worden gestimuleerd meer te gaan lopen en vaker de natuur of het groen in te gaan, de stad uit. Ook worden mensen bewust gemaakt van het feit dat wandelen in de natuur bijdraagt aan de gezondheid, welzijn en de betrokkenheid bij hun eigen omgeving.
De kern van Natuurlijk FitStap bestaat uit een wekelijkse begeleide wandeltraining van 60 minuten, met na afloop een groepsgesprek van 30 minuten zowel als twee zelfstandige wandeltrainingen van ook elk circa 60 minuten. Op deze manier worden de doelgroepen gestimuleerd om contacten te leggen en om naast het (wandel)aanbod dat Natuurlijk FitStap biedt ook zelf wandelactiviteiten te gaan ondernemen.
Na afloop van Natuurlijk FitStap bewegen deelnemers zich meer én op een gezondere wijze. Zij zijn beter in staat hun gedragsveranderingen zelf te sturen dan bij aanvang. Ook is het belangrijk dat deelnemers blijven bewegen na de interventie. Met een landelijk netwerk van gratis natuurwandelen wordt dat gemakkelijke gemaakt. Hier wordt tijdens het programma aandacht aan besteed en naar verwezen, zodat deelnemers ervan op de hoogte zijn.
Dit unieke en laagdrempelige programma, waarmee wordt bijgedragen aan het welzijn van mensen én men tevens op een structurele manier wordt gestimuleerd tot een actieve en gezonde leefstijl past perfect bij Ruimte voor Lopen.