Goede Publieke Ruimte Analyse
Bij het ontwerpen en de (her)inrichting van de openbare ruimte komen steeds meer opgaven kijken. Het moet klimaatadaptief, toegankelijk, natuurinclusief en het liefst ook nog een beetje aantrekkelijk. Dat de openbare ruimte er vooral is om ons, de mensen, een fijn en veilig gevoel te geven wordt soms wel eens vergeten. Humankind ontwikkelde de Goede Publieke Ruimte Analyse, waarmee inzicht wordt verkregen in de kwaliteit van de openbare ruimte waarin de mens centraal staat.
Goede Publieke Ruimte Analyse in Magazine LOPEN
“Een goede publieke ruimte nodigt uit tot lopen”, stellen Lior Steinberg en Jorn Wemmenhove van het bureau voor stedelijke verandering Humankind in Magazine LOPEN. Maar hoe weet je hoe goed je pleinen, parken en straten zijn ingericht, hoe inwoners er gebruik van maken én hoe je ze kunt verbeteren?
Voor de City Deal Ruimte voor Lopen deed Humankind een pilot met de Goede Publieke Ruimte Analyse (GPRA). Daarbij onderzocht het bureau uiteenlopende plekken in Rotterdam, Den Haag, Groningen en Nijmegen. Het welzijn van inwoners staat daarbij centraal.
Lees het volledige artikel online.


Lees meer over voetgangers en data
Voetgangers zijn vluchtig als vlinders – je weet nooit waar ze vandaan komen of waar ze heen gaan. Je wilt dat wel weten om beleid te kunnen maken. Om looproutes te verbeteren, een loopnetwerk te ontwikkelen en de wandelaars – wij allemaal – te ondersteunen. Gelukkig zijn er vele manieren om informatie te verzamelen. Van het ‘ouderwets’ tellen en schouwen tot het subtiel wegen van tientallen indicatoren. Disclaimer: je kunt helemaal losgaan op het verzamelen van data, maar vergeet nooit eerst de hamvraag te stellen: wat wil ik weten.