De 15-minutenstad. Hoe doe je dat?

Overzichtsdocument over het concept ’15-minutenstad’. Eerst worden de ontwerpprincipes van dit kader uitgelegd. Vervolgens worden enkele veel voorkomende dilemma’s uit de praktijk genoemd en behandeld. Tot slot worden twee voorbeelden behandeld van nieuw te ontwikkelen wijken die worden ontwikkeld aan de hand van dit principe.

 

Magazine Lopen over de 15-minutenstad.

Derk van der laan schreef voor het magazine LOPEN een artikel naar aanleiding van de publicatie: De 15-minutenstad. Hoe doe je dat? ‘Het begrip ‘De 15-minutenstad’ kwam het afgelopen jaar op allerlei plekken dicht(er)bij, in binnen- en buitenland. Ook groeide het aantal uitgesproken voor- en tegenstanders. Ondertussen loopt ons mobiliteitssysteem vast. Wanneer we op dezelfde voet doorgaan, raken leefbaarheid, bereikbaarheid en ruimtelijke kwaliteit verder in de knel.’schrijft Van der Laan online.  

Ruimtevraag van de voetganger

Een afstudeerproject over de hoeveelheid ruimte die voetgangers nodig hebben om comfortabel te kunnen lopen. Het onderzoek mondt uit in een aantal conclusies en aanbevelingen.

Walking action plan London

Dit document bevat de visie op de bevordering van lopen van de gemeente van Londen, Groot Brittannië. De visie bestaat uit de voordelen van lopen, de doelen en een actieplan.

Omgevingsvisie Utrecht

Omgevingsvisie van de provincie Utrecht die, naast veel andere onderwerpen, ook de aantrekkelijkheid voor de voetganger benoemd te willen verbeteren om het klimaat en publieke ruimte te verbeteren.

Wat Groningers beweegt, Programma Mobiliteit Provincie Groningen

Een mobiliteitsvisie voor de komende tien a vijftien jaar voor de provincie Groningen met onder andere het stimuleren van actieve mobiliteit, zowel woon-werkverkeer als recreatief.

 

Lees meer: Loopbeleid op stoom

Steeds meer gemeenten en provincies werken aan loopbeleid. Voor het magazine LOPEN namen we een kijkje bij drie partners van het Platform Ruimte voor Lopen – de gemeente Eindhoven, de gemeente Utrecht en de provincie Groningen – om zo te horen hoe zij loopbeleid tot stand brengen en verankeren.

Lees het artikel online.

Leiden Duurzaam Bereikbaar

Beleidsprogramma Voetganger (2020-2030). Aan de hand van verschillende doelen vanuit de mobiliteitsnota Leiden 2020-2030 worden praktische verbeterpunten voor de stad gegeven om lopen te stimuleren.

Tilburg loopt!

Vanuit de gemeente Tilburg opgesteld loopbeleid met agenda voor projecten van 2020 tot en met 2023. Verschillende voordelen, doelen en concrete invullingen aan stimulering van lopen worden genoemd.

Verbindingswijzer

Goede bereikbaarheid is cruciaal voor het functioneren van onze samenleving. Of het nu gaat om kantoren, woningen, scholen, ziekenhuizen of bedrijventerreinen. Maar hoe breng je die bereikbaarheid in kaart? Movares ontwikkelden een model dat snel en overzichtelijk de multimodale bereikbaarheid laat zien van elke plek in Nederland: de Movares Verbindingswijzer.

Snelwerkende analysetool
Dit bereikbaarheidsmodel maakt gebruik van ‘open data’, zoals openbaar vervoersdata (zogeheten GTFS-bundels) en data van het Nationale Dataportaal Wegverkeer. Door deze data op een innovatieve manier te combineren, kan met de Verbindingswijzer vanaf elk willekeurig punt in Nederland worden bepaald binnen welke tijd je op de plaats van bestemming bent. Dit gaat een stuk sneller dan met een traditioneel vervoermodel en geldt voor alle vormen van verplaatsing: te voet, per fiets, auto of openbaar vervoer of met combinaties hiervan.

Alle resultaten worden heel overzichtelijk in beeld gebracht. Door hier vervolgens sociaaleconomische gegevens aan toe te voegen, ontstaat ook inzicht in ‘de kansen voor mensen’. Hoeveel arbeidsplaatsen zijn er binnen een x aantal minuten reizen, of hoeveel onderwijslocaties? Met de Verbindingswijzer kunnen ook dit soort analyses worden gemaakt.

Verbindingswijzer in Magazine LOPEN

Parijs introduceerde het concept van de 15-minutenstad. Utrecht deed er een schepje bovenop, en was de eerste stad in Nederland die de ambitie uitsprak om een 10-minutenstad te willen worden. Maar wat houdt het concept nu precies in? Hebben we het over fiets- of loopafstand, en welke basisvoorzieningen zijn in de gegeven tijd te bereiken? Marco Duijnisveld en Wietse te Morsche van Movares helpen gemeenten om meer inzicht te krijgen in de loop- en fietsafstanden. Op weg naar een 15-minutenstad die aansluit bij het karakter van de gemeente.

Lees er over in het magazine LOPEN.

Mobiliteitsplan 2040

Het mobiliteitsplan van de gemeente Utrecht voor 2040 uit het jaar 2021. De voetganger en het faciliteren van lopen komt hier veelvuldig in terug. Dit plan is een strategisch van aart en geeft een stip op de horizon om naar toe te gaan richting 2040. Veelvuldig komt de eerst prioriteit van modaliteit, in lijn met het STOMP principe, op de voetganger te liggen. Dit plan kan als inspiratie worden gebruikt voor soortgelijke plannen in andere regio’s.

 

 

 

Lees meer: Loopbeleid op stoom

Steeds meer gemeenten en provincies werken aan loopbeleid. Voor het magazine LOPEN namen we een kijkje bij drie partners van het Platform Ruimte voor Lopen – de gemeente Eindhoven, de gemeente Utrecht en de provincie Groningen – om zo te horen hoe zij loopbeleid tot stand brengen en verankeren.

Lees het artikel online.

Looptool geeft inzicht in beloopbaarheid

looptool - visualisatie van de doelen met de looptoop

De looptool is een feit! Een quick-scan van de beloopbaarheid van een wijk of straat die mobiliteitsexpert Goudappel ontwikkelde in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De potentie van lopen verzilveren 

De tool helpt om de potentie van lopen te verzilveren. Om de bijdragen aan verschillende beleids- en maatschappelijke doelen te realiseren. Denk aan de vergroeningsopgave, klimaatadaptatie (= omgaan met klimaatverandering), het welzijn van de mensen, het economische klimaat en meer ruimte voor recreatie en verblijven. Kortom, alle doelen waaraan lopen bijdraagt.

Hoe werkt de looptool?

De tool geeft inzicht in beloopbaarheid en doet suggesties voor verbeteringen van hoogwaardige looproutes. Hiervoor dien je als gebruiker 30 meerkeuzevragen te beantwoorden. Op basis waarvan de app een score voor de wandelvriendelijkheid berekent. Dit wordt gedaan op basis van 5 indicatoren uit de voetgangersbehoeftepiramide:

  • Aantrekkelijk;
  • Comfortabel;
  • Veilig;
  • Toegankelijk;
  • Fundament (basis).

Lees meer over de achtergrond van de looptool op de site van Goudappel. 

>