Let’s get Scotland Walking

Dit document betreft een nationaal plan om Schotland meer aan het lopen te krijgen. Dit actieplan geeft per beleidsterrein waarom en hoe lopen gestimuleerd moet worden.

South Australian Walking Strategy

Een actieplan om lopen te bevorderen in de Australische deelstaat Zuid Australië. Dit plan beschrijft het waarom, het hoe en het meten van het effect van de voorgestelde maatregelen.

Omgevingsvisie Utrecht

Omgevingsvisie van de provincie Utrecht die, naast veel andere onderwerpen, ook de aantrekkelijkheid voor de voetganger benoemd te willen verbeteren om het klimaat en publieke ruimte te verbeteren.

Wat Groningers beweegt, Programma Mobiliteit Provincie Groningen

Een mobiliteitsvisie voor de komende tien a vijftien jaar voor de provincie Groningen met onder andere het stimuleren van actieve mobiliteit, zowel woon-werkverkeer als recreatief.

 

Lees meer: Loopbeleid op stoom

Steeds meer gemeenten en provincies werken aan loopbeleid. Voor het magazine LOPEN namen we een kijkje bij drie partners van het Platform Ruimte voor Lopen – de gemeente Eindhoven, de gemeente Utrecht en de provincie Groningen – om zo te horen hoe zij loopbeleid tot stand brengen en verankeren.

Lees het artikel online.

Beleidskader Amsterdam; ruimte voor de voetganger

Een beleidsdocument waarin speerpunten, verbeterpunten en methoden worden benoemd om de ruimte in de stad Amsterdam meer voetgangersvriendelijk te maken.


Lees ook: Nieuwe norm maakt ruimte voor de voetganger in Amsterdam

In juni 2023 stelde de gemeenteraad van Amsterdam –met enige aanpassingen– het Voetgangerskader vast. Dit maakt Amsterdam één van de weinige Nederlandse steden met vastomlijnde normen voor de voetgangersruimte. Beleidsmedewerker Frans Osté vertelt over dit beleid in Magazine LOPEN.

Lees het artikel online.

Lees ook: Voetgangerskader zorgt voor strijd  

Amsterdam stelde een concept voor een Beleidskader Voetganger op, maar toen kwam COVID-19. Horecaondernemers maakten massaal bezwaar vanwege hun belang in grote terrassen. Het kader werd niet vastgesteld. Hoe nu verder met het beleid? Govert de With van de Gemeente Amsterdam legt in magazine LOPEN uit hoe het nu verder moet.

Lees het artikel online.

Leiden Duurzaam Bereikbaar

Beleidsprogramma Voetganger (2020-2030). Aan de hand van verschillende doelen vanuit de mobiliteitsnota Leiden 2020-2030 worden praktische verbeterpunten voor de stad gegeven om lopen te stimuleren.

Tilburg loopt!

Vanuit de gemeente Tilburg opgesteld loopbeleid met agenda voor projecten van 2020 tot en met 2023. Verschillende voordelen, doelen en concrete invullingen aan stimulering van lopen worden genoemd.

Verbindingswijzer

Goede bereikbaarheid is cruciaal voor het functioneren van onze samenleving. Of het nu gaat om kantoren, woningen, scholen, ziekenhuizen of bedrijventerreinen. Maar hoe breng je die bereikbaarheid in kaart? Movares ontwikkelden een model dat snel en overzichtelijk de multimodale bereikbaarheid laat zien van elke plek in Nederland: de Movares Verbindingswijzer.

Snelwerkende analysetool
Dit bereikbaarheidsmodel maakt gebruik van ‘open data’, zoals openbaar vervoersdata (zogeheten GTFS-bundels) en data van het Nationale Dataportaal Wegverkeer. Door deze data op een innovatieve manier te combineren, kan met de Verbindingswijzer vanaf elk willekeurig punt in Nederland worden bepaald binnen welke tijd je op de plaats van bestemming bent. Dit gaat een stuk sneller dan met een traditioneel vervoermodel en geldt voor alle vormen van verplaatsing: te voet, per fiets, auto of openbaar vervoer of met combinaties hiervan.

Alle resultaten worden heel overzichtelijk in beeld gebracht. Door hier vervolgens sociaaleconomische gegevens aan toe te voegen, ontstaat ook inzicht in ‘de kansen voor mensen’. Hoeveel arbeidsplaatsen zijn er binnen een x aantal minuten reizen, of hoeveel onderwijslocaties? Met de Verbindingswijzer kunnen ook dit soort analyses worden gemaakt.

Verbindingswijzer in Magazine LOPEN

Parijs introduceerde het concept van de 15-minutenstad. Utrecht deed er een schepje bovenop, en was de eerste stad in Nederland die de ambitie uitsprak om een 10-minutenstad te willen worden. Maar wat houdt het concept nu precies in? Hebben we het over fiets- of loopafstand, en welke basisvoorzieningen zijn in de gegeven tijd te bereiken? Marco Duijnisveld en Wietse te Morsche van Movares helpen gemeenten om meer inzicht te krijgen in de loop- en fietsafstanden. Op weg naar een 15-minutenstad die aansluit bij het karakter van de gemeente.

Lees er over in het magazine LOPEN.

Verkenning zebrapaden – Aanbevelingen voor toepassing en inrichting

Met deze publicatie geeft CROW inzicht in het beleid van gemeenten met betrekking tot het toepassen van zebrapaden. Ook zijn de diverse aanbevelingen tegen het licht gehouden en is verkend welke kennis er is over de veiligheid van zebrapaden. De publicatie beoogt meer eenduidigheid te brengen in de toepassing van zebra’s in Nederland. Er worden voor wegvakken en verschillende typen kruispunten aanbevelingen gedaan voor de toepassing van zebrapaden en voor de inrichting ervan.

Looptool geeft inzicht in beloopbaarheid

looptool - visualisatie van de doelen met de looptoop

De looptool is een feit! Een quick-scan van de beloopbaarheid van een wijk of straat die mobiliteitsexpert Goudappel ontwikkelde in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De potentie van lopen verzilveren 

De tool helpt om de potentie van lopen te verzilveren. Om de bijdragen aan verschillende beleids- en maatschappelijke doelen te realiseren. Denk aan de vergroeningsopgave, klimaatadaptatie (= omgaan met klimaatverandering), het welzijn van de mensen, het economische klimaat en meer ruimte voor recreatie en verblijven. Kortom, alle doelen waaraan lopen bijdraagt.

Hoe werkt de looptool?

De tool geeft inzicht in beloopbaarheid en doet suggesties voor verbeteringen van hoogwaardige looproutes. Hiervoor dien je als gebruiker 30 meerkeuzevragen te beantwoorden. Op basis waarvan de app een score voor de wandelvriendelijkheid berekent. Dit wordt gedaan op basis van 5 indicatoren uit de voetgangersbehoeftepiramide:

  • Aantrekkelijk;
  • Comfortabel;
  • Veilig;
  • Toegankelijk;
  • Fundament (basis).

Lees meer over de achtergrond van de looptool op de site van Goudappel. 

Herverdeling Openbare Ruimte ten gunste van fietsers en voetgangers

BikeRunning

De jaren 2020 en 2021 stonden grotendeels in het teken van de coronacrisis. De crisis heeft grote gevolgen gehad voor onze economie, maar zeker ook voor mobiliteit. Het gebruik van openbaar vervoer is drastisch afgenomen (op het dieptepunt met 87%) en we hebben het thuiswerken massaal ontdekt (van 34% voor de coronacrisis tot 76% tijdens). Ook lopen en fietsen staat nu meer dan ooit in de belangstelling en kent een groei.

Er zijn in deze periode aanvankelijk tijdelijke maatregelen in de openbare ruimte genomen om de 1,5- metersamenleving te waarborgen. Veel van deze maatregelen zijn erop gericht om meer ruimte te creëren voor de fiets en de voetganger.

Vanuit CROW-Fietsberaad is veel aandacht besteed aan dit thema.

Door het ministerie van I&W is budget beschikbaar gesteld om per maatregel een factsheet, vergelijkbaar met de factsheets die CROW-Fietsberaad in 2020 heeft opgesteld voor ‘Herverdeling openbare ruimte ten gunste van Fietsers en Voetgangers’, op te stellen. Hiertoe is literatuuronderzoek uitgevoerd en zijn interviews gehouden met diverse wegbeheerders die verschillende maatregelen hebben toegepast.

>