Organisatiemodel in Loopbeleid gemeente Tilburg 

De loopcoördinator stelt een team samen met daarin wijkregisseurs, omgevingsmanagers en mensen uit de domeinen ruimte, natuur, sociaal, zorg, economie, beheer, sport, communicatie en onderzoek. Zij  zijn allen binnen hun eigen domein ‘ambassadeur lopen’. Samen zorgen deze ambassadeurs ervoor dat lopen gemeentebreed op de radar komt: dat alle gemeente-ambtenaren bekend zijn met het  thema, weten welke kansen lopen biedt voor hun beleidsterrein en daarnaar handelen.”

Beleidsverkenning Lopen Zuid-Holland

Bij het onderzoek naar de kosten en voordelen van lopen en het beleid daarover op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau, wordt ook gekeken naar waar loopbeleid is opgenomen in de provinciale plannen voor de omgeving. Hierbij wordt onder andere gekeken naar aspecten zoals gezondheid, recreatie, bereikbaarheid en ruimte.

Visie op de toegankelijkheid van de openbare ruimte van gemeente Zwolle

Bij de gemeente Zwolle is lopen o.a. geborgd via de visie op toegankelijkheid. “Een goede openbare ruimte is afgestemd op onze behoefte ons te verplaatsen, zeker als voetganger. Door de openbare ruimte zo in te richten dat iedereen er gebruik van kan maken, wordt de openbare ruimte van iedereen en zijn aparte voorzieningen minder nodig.”

Mobiliteitsvisie gemeente Groningen: Groningen goed op weg

In de gemeente Groningen is het voetgangersbeleid onderdeel van de bredere mobiliteitsvisie. “Van oudsher is Groningen een gemeente waar de fiets de slimste, snelste en meest gezonde manier is om je te verplaatsen. Nu geven we ook de voetganger ruim baan. Fietser én voetganger krijgen letterlijk en figuurlijk veel meer ruimte. Dat gaat ten koste van de ruimte die de auto nu inneemt. We nemen afscheid van de ´autologica´. Zo noemen we het denken waarbij de auto als vanzelfsprekend centraal staat.”

Amsterdam aantrekkelijk bereikbaar: MobiliteitsAanpak Amsterdam 2030

De MobiliteitsAanpak van gemeente Amsterdam biedt veel ‘haakjes’ voor meer ruimte voor lopen. Bijvoorbeeld: “Door meer onderscheid aan te brengen in de kwaliteit van netwerken voor de voetganger, de fietser, het openbaar vervoer en de auto laat Amsterdam zien waar welke vervoervorm prioriteit verdient. In centrumgebieden, winkelstraten en op plekken waar de veiligheid in het geding is verdienen voetganger en fietser meer ruimte.” 

Omgevingsvisie Staphorst

In de plannen van gemeente Staphorst worden het sociale (vooral recreatieve) en fysieke domein gecombineerd. De gemeente streeft ernaar om de openbare ruimte zo in te richten dat lopen en bewegen gestimuleerd worden. Bij het plannen van routes staan aantrekkelijkheid én loopvriendelijkheid voorop. Problemen, zoals gevaarlijke kruispunten, worden opgelost om aantrekkelijke en veilige wandelpaden te maken. Ook wordt ervoor gezorgd dat nieuwe gebouwen, woonwijken en bedrijventerreinen geen hindernissen vormen voor wandelaars.

Healthy Hillegom

Healthy Hillegom initiatief heeft als doel om inwoners te ondersteunen bij het maken van gezonde keuzes in het dagelijks leven. Dit initiatief werkt samen met burgers, ondernemers, scholen, horecagelegenheden, zorgverleners, werkgevers en de gemeente om meer gezonde opties beschikbaar te stellen in de gemeenschap. Het streven is om een gezonde omgeving te creëren waarin het gemakkelijker wordt om een gezonde levensstijl te adopteren. Het aanleggen van een loopnetwerk dat de parken met elkaar verbindt is hier onderdeel van.

De Leidse beweegsleutels

Om ervoor te zorgen dat mensen meer gaan bewegen in de openbare ruimte en gebouwen in Leiden, zijn de Leidse Beweegsleutels bedacht. Deze Beweegsleutels zijn belangrijk om een omgeving te creëren waar beweging gestimuleerd wordt. Elke beweegsleutel richt zich op een bepaald aspect van het ontwerp van een beweegvriendelijke openbare ruimte en bevat specifieke ontwerpregels. ‘Ruim baan voor lopen en fietsen’ is één van de beweegsleutels.

Programma Autovrije Leefomgeving van Oslo, Noorwegen (Engels)

Dit programma heeft als doel om de straten terug te geven aan de mensen. Hiervoor legt Oslo de focus op voetgangers, fietsers, kinderen, adolescenten en senioren, in plaats van privéauto’s. Het betrekken van de inwoners van Oslo staat hierbij centraal. 

Algemene Mobiliteitsplan van Freiburg, Duitsland (Duits)

Het ‘algemene mobiliteitsplan’ van Freiburg was in 1989 al gericht op het stimuleren van lopen, fietsen en openbaar vervoer (in hun woorden ‘milieuvriendelijke vervoersopties’). Deze doelstellingen werden in 2008 opnieuw bekrachtigd in het mobiliteitsbeleid. 

>