Stadsprofiel Vertraagde Stad Utrecht

Dit zesde stadsprofiel, met aandacht voor vertraging en luwte, is naar aanleiding van een inspraakreactie op de Ruimtelijke Strategie Utrecht toegevoegd aan de RSU. 

Doelen in Loopbeleid gemeente Rotterdam: Rotterdam loopt 2025

Het Rotterdamse loopbeleid benoemt drie doelen. 1. In Rotterdam heerst een loopcultuur: lopen is een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks leven. 2. Rotterdammers en bezoekers kunnen belangrijke bestemmingen te voet bereiken op een toegankelijke en comfortabele manier, via een aantrekkelijk netwerk van wandelroutes op stads- en buurtniveau. 3. Verschuiving in vervoerkeuze: het aandeel van lopen in de keuze voor vervoer is verhoogd.

Doelen in Mobiliteitsvisie gemeente Groningen: Groningen goed op weg

De voetganger wordt concreet benoemd in de mobiliteitsvisie van gemeente Groningen. Daarbij benoemt de mobiliteitsvisie drie opgaven/doelen: het bevorderen van lopen door middel van ruimtelijk beleid, het verbeteren van looproutes en voorzieningen bij OV-haltes en het ontwikkelen van een loopcultuur genaamd “050 Loopcultuur”. 

Doelen in Actieplan voetganger 2015 – 2020 van gemeente Utrecht

Doel van dit plan is “het verbeteren van het voetgangersklimaat zodat lopen voor meer mensen aantrekkelijker wordt. Een verkeersveilige stad voor de voetganger hoort hier ook bij. In het actieplan Verkeersveiligheid wordt ook stil gestaan bij de voetganger. Lopen levert voordelen op voor mens, milieu en maatschappij (People-Planet-Profit).”

International charter for walking van Walk21 (Engels)

Deze verklaring benoemt acht doelen. 1. Increased inclusive mobility. 2. Well designed and managed spaces and places for people. 3. Improved integration of networks. 4. Reduced road danger. 5. Less crime and fear of crime. 6. Supportive land-use and spatial planning. 7. More supportive authorities. 8. A culture of walking.

Doelen in Schots loopbeleid Let’s get Scotland Walking (Engels)

De Schotse loopstrategie bevat een groot aantal doelen. Bijvoorbeeld: More walking initiatives support mode shift from driven to walking journey. More short journeys are made by foot. More young people walk as part of their daily routine. More people benefit from access to greenspace.

Doelgroepen in Omgevingsvisie provincie Utrecht

De Omgevingsvisie benoemt expliciet kwetsbare doelgroepen. “Het gaat dan met name om kinderen/jongeren, ouderen en fietsers. Bij verschillende vervoerwijzen zijn er tal van belemmeringen die (potentiële) reizigers ervaren. Zo zijn sommige bestemmingen op bepaalde tijdstippen, bijvoorbeeld ’s avonds, niet te bereiken, of is de openbare ruimte (straten, stoepen) niet (goed) geschikt voor bepaalde gebruikersgroepen. Soms kunnen die barrières leiden tot vervoersarmoede.”

>