Dit zesde stadsprofiel, met aandacht voor vertraging en luwte, is naar aanleiding van een inspraakreactie op de Ruimtelijke Strategie Utrecht toegevoegd aan de RSU.
Stadsprofiel Vertraagde Stad Utrecht

Dit zesde stadsprofiel, met aandacht voor vertraging en luwte, is naar aanleiding van een inspraakreactie op de Ruimtelijke Strategie Utrecht toegevoegd aan de RSU.
Dit beleid start met een droombeeld (visie) van hoe een voetganger lopen in Rotterdam in 2025 ervaart.
Het Rotterdamse loopbeleid benoemt drie doelen. 1. In Rotterdam heerst een loopcultuur: lopen is een vanzelfsprekend onderdeel van het dagelijks leven. 2. Rotterdammers en bezoekers kunnen belangrijke bestemmingen te voet bereiken op een toegankelijke en comfortabele manier, via een aantrekkelijk netwerk van wandelroutes op stads- en buurtniveau. 3. Verschuiving in vervoerkeuze: het aandeel van lopen in de keuze voor vervoer is verhoogd.
De voetganger wordt concreet benoemd in de mobiliteitsvisie van gemeente Groningen. Daarbij benoemt de mobiliteitsvisie drie opgaven/doelen: het bevorderen van lopen door middel van ruimtelijk beleid, het verbeteren van looproutes en voorzieningen bij OV-haltes en het ontwikkelen van een loopcultuur genaamd “050 Loopcultuur”.
Doel van dit plan is “het verbeteren van het voetgangersklimaat zodat lopen voor meer mensen aantrekkelijker wordt. Een verkeersveilige stad voor de voetganger hoort hier ook bij. In het actieplan Verkeersveiligheid wordt ook stil gestaan bij de voetganger. Lopen levert voordelen op voor mens, milieu en maatschappij (People-Planet-Profit).”
Doel van dit plan is “Making London the world’s most walkable city. This means a city where walking is the most obvious, enjoyable and attractive means of travel for all short trips.”
Deze verklaring benoemt acht doelen. 1. Increased inclusive mobility. 2. Well designed and managed spaces and places for people. 3. Improved integration of networks. 4. Reduced road danger. 5. Less crime and fear of crime. 6. Supportive land-use and spatial planning. 7. More supportive authorities. 8. A culture of walking.
De Schotse loopstrategie bevat een groot aantal doelen. Bijvoorbeeld: More walking initiatives support mode shift from driven to walking journey. More short journeys are made by foot. More young people walk as part of their daily routine. More people benefit from access to greenspace.
Dit document illustreert dat verschillende doelgroepen ook verschillende ruimtevereisten hebben. Daarom is het van essentieel belang om zorgvuldig de maatvoering te bepalen bij het ontwikkelen van loopbeleid.
De Omgevingsvisie benoemt expliciet kwetsbare doelgroepen. “Het gaat dan met name om kinderen/jongeren, ouderen en fietsers. Bij verschillende vervoerwijzen zijn er tal van belemmeringen die (potentiële) reizigers ervaren. Zo zijn sommige bestemmingen op bepaalde tijdstippen, bijvoorbeeld ’s avonds, niet te bereiken, of is de openbare ruimte (straten, stoepen) niet (goed) geschikt voor bepaalde gebruikersgroepen. Soms kunnen die barrières leiden tot vervoersarmoede.”
Doel en doelgroep van deze strategie is “more South Australians walking more often; all ages; all abilities.”
Dit programma heeft als doel om de straten terug te geven aan de mensen. Hiervoor legt Oslo de focus op voetgangers, fietsers, kinderen, adolescenten en senioren, in plaats van privéauto’s. Het betrekken van de inwoners van Oslo staat hierbij centraal.