Beïnvloedingstechniek

Zelfovertuiging inzetten

Zelfovertuiging is een techniek waarbij je mensen vragen stelt op een manier waarop men zichzelf van het gewenste gedrag overtuigt.

Zelfovertuiging is een techniek waarbij je mensen vragen stelt op een manier waarop men zichzelf van het gewenste gedrag overtuigt. Deze gedragsveranderingstechniek is ook effectief om al aanwezig gedrag te bestendigen. Je kunt (potentiële) deelnemers van je aanpak bijvoorbeeld vragen waarom zij lopen belangrijk vinden. De vraag is bewust sturend geformuleerd, waardoor het logisch is om redenen voor lopen te bedenken. Stel de vraag zo dat een (potentiële) deelnemer één, twee of drie redenen geeft. Meer redenen zijn minder effectief.

Toepassing

Een postercampagne waarin deelnemers te zien zijn die op de doelgroep lijken. In deze campagne beantwoorden zij de vraag ‘Waarom vind jij het goed om te lopen naar…?’. Of een bord langs een wandelroute met daarop de vraag ‘Waarom vind jij het prettig om hier te lopen?’, met daaronder drie stippellijnen. Dit laatste voorbeeld is gericht op gedragsbestendiging.


Praktijkvoorbeelden bij 'Zelfovertuiging inzetten'

Gericht op

ouders van kinderen.

Gemakkelijk

Argumentenkaartjes

De Argumentenkaartjes zijn een instrument om een gesprek met ouders te starten, vanuit het perspectief van de ouders. Via de kaartjes vraag je ouders aan te geven wat zij belangrijk vinden voor hun kind.

Beïnvloedingstechnieken

  • Zelfovertuiging inzetten — de kaartjes vragen naar dingen die ouders belangrijk vinden voor hun kind, zoals om kunnen gaan met stress of een gezond gewicht hebben. Daarmee geven ouders zichzelf argumenten en overtuigen ze zichzelf van het belang van (meer) bewegen door hun kind.

 

Een eigen aanpak ontwikkelen

Met inzicht in gedragsbepalers en beïnvloedingstechnieken kun je een gerichte en kansrijke aanpak ontwikkelen voor jouw doelgroep. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stappenplan