“Merwede wordt een gebied zonder precedent, met een geheel eigen concept voor mobiliteit en logistiek.” Het moet dé wijk worden van de toekomst. Merwede: een langgerekte strook van 24 hectare langs het Merwedekanaal, waar straks 6.000 huizen herrijzen. Voor auto’s is er geen plek voor de deur.
Het wordt een stad in de stad waar duurzame mobiliteit als toekomstmuziek klinkt. Auto’s en parkeerplaatsen domineren niet het straatbeeld. Wandelaars kunnen rustig vertoeven aan de verschillende, groene paden en er komen goede fietsverbindingen.
Duurzame mobiliteit op 1
Voor de ruim 6.000 nieuwe bewoners zijn straks slechts 1.500 auto-parkeerplekken beschikbaar. Dat betekent dat niet iedereen een auto kan hebben, dat de mensen moeten gaan nadenken over andere manieren om zich voort te bewegen. 4 modaliteiten (vervoersvormen) heeft het project daarbij voor ogen: dé wandelschoen, fiets, openbaar vervoer én de deelauto. Er komen immers 250 deelauto’s!
Hubs als schakel
De beschikbare parkeerplekken komen aan de randen van de wijk, in ondergrondse ‘mobiliteitshubs’. Een cruciale schakel tussen de autovrije wijk en de rest van de stad. “Hier worden de elektrische auto’s opgeladen, leveren pakketbezorgers bestellingen af en parkeren de bezoekers. Doorrijden met een auto tot aan de woning mag alleen bij hoge uitzondering, bijvoorbeeld voor een verhuizing.”
Mooie plannen, maar het uitdenken en -werken heeft meer voeten in de aarde dan je denkt. Om die reden slaan gemeente en grondeigenaren de handen ineen. Benieuwd naar hoe het autovrije karakter vorm krijgt? Lees bij Gebiedsontwikkeling.nu ‘De auto’s de wijk uit, zo doen ze dat in Merwede’.