Is Amsterdam een 15-minuten-stad? Zijn alle basisvoorzieningen als dokters en supermarkten te bereiken binnen het kwartier? Over deze vragen boog onderzoeker Petar Koljensic zich in zijn master-scriptie. Zijn conclusie: sommige delen van onze hoofdstad zijn een 15-minuten-stad, met name het centrum.
Auto’s wel onderdeel, niet bepalend in 15-minuten-stad
Belangrijkste uitgangspunt van het begrip 15-minuten-stad is dat auto’s wel onderdeel uitmaken, maar zeker niet de schaal of vorm van de stad bepalen. Dat doen de voetgangers en fietsers. Om de vraag te beantwoorden of Amsterdam ook een 15-minuten-stad is, deelde Koljensic de stad op in kleine gebieden van 100 bij 100 meter. hoe snel kun je noodzakelijke voorzieningen bereiken door te wandelen of te fietsen? Van de supermarkt tot het zwembad en de ijswinkel. En van het park tot de metrohalte en de fysiotherapeut.
Niet heel Amsterdam een 15-minuten-stad
Fietsers en zeker fietsers die in het stadscentrum wonen, kunnen met 100% zekerheid zeggen dat ze in een 15-minuten-stad wonen. Zo concludeert de onderzoeker. Zodra iemand in een buitenwijk woont of wanneer de fiets wordt ingeruild voor de wandelschoenen, is daar al snel veel minder sprake van. Metrostations, bibliotheken en zwembaden zijn bijvoorbeeld niet binnen het kwartier te bereiken voor voetgangers. Daarnaast blijkt het uit te maken wat je achtergrond is: vooral ouderen en mensen met een niet-westerse achtergrond weten veel minder voorzieningen te bereizen in 15 minuten.
Benieuwd naar alle conclusies? Lees wat www.gebiedsontwikkeling.nu erover schreef.