“Voorop staat dat het een plek wordt die aantrekkelijk is voor iedereen. Met veel groen, omdat dit mensen gelukkiger en daardoor gezonder maakt. Ook moeten er plekken zijn om te wandelen…” We interviewen Fokke de Jong over het Groene Spoor in Amersfoort, een werkgroep die sinds 2007 bouwt aan een groene verbinding tussen de binnenstad en bos Birkhoven.
“Speciale aandacht krijgt het gebied rondom het spoor waar locomotieven en wagons werden gecontroleerd en gerepareerd. Dit is de zogenoemde Wagenwerkplaats.” Aan het begin van dit millennium verliest het terrein haar functie en zouden de gebouwen ook gesloopt worden. Gelukkig verzetten buurtbewoners zich daartegen. Ze beginnen een initiatief om de Wagenwerkplaats te behouden. Van daaruit wordt in 2008 het thema ‘duurzaamheid’ geboren.
De Jong legt uit: “Eén van de programma’s is het Groene Spoor dat als missie heeft om een groen lint te creëren. Een welkome invulling, want voor die tijd lag dat gebied maar te liggen en was er veel overlast. De insteek is vanaf het begin geweest om veel groene plekjes te maken, met volop ruimte voor recreatie.”
Wandelpaden
Gaandeweg kwamen er ook verschillende wandelpaden. “Bijvoorbeeld het Spoor-, Eem- en Isseltpad – dat onder andere over het Wagenwerkplaats loopt. Toevallig hebben we recent een overleg hierover. Doel is namelijk om beter over het Wagenwerkplaats te lopen. Dit gebied spreekt namelijk veel mensen aan, vanwege de mix van historie en moderne tijd. Als je het station uitstapt, word je erop gewezen via borden. De informatie op de borden is echter verouderd en daarom willen we er met een frisse wind overheen gaan.
Veel wandelinitiatieven rondom het Groene Spoor
De voorzitter die ook projectmanager is bij Wageningen University & Research benadrukt nog dat er geen projectgroep ‘wandelaars’ is om het wandelnetwerk in deze omgeving in stand te houden. “Wel weet ik dat veel mensen het leuk vinden om te wandelen in de wijk en op de Wagenwerkplaats. Er is een wandelgroep die iedere week een wandeling door het gebied doet en tijdens lunchpauzes wemelt het er van mensen die bij omringende bedrijven werken. Zij wandelen vanuit hun werk de routes die tot wel 3 kwartier kunnen duren. Lopen tijdens de werkdag wordt hier dus wel echt gestimuleerd!”
Hoofddoel is om een groen, aantrekkelijk gebied neer te zetten
Zelf loopt De Jong ook graag en hij onderstreept dat hij het belangrijk vindt dat wandelpaden goed onderhouden blijven. Toch gaat het bij het Groene Spoor niet zozeer om het aanleggen van voldoende infrastructuur of het onderhoud ervan, maar des te meer om de perfecte omstandigheden. Om het zo optimaal mogelijk maken van de omgeving voor voetgangers.
Piet Mondriaanlaan perfecte loopstraat
Als voorbeeld noemt hij de Piet Mondriaanlaan. Dankzij de inzet van het Groene Spoor is dit van een versteende omgeving geworden tot een ware klimaatlaan. Met een 4-meter-brede middenberm met allerlei bloemen, vlinderstruiken, bomen en wadi’s in de buurt. “En in de wijk zijn op diverse plekken geveltuinen aangelegd”, vult de Jong aan. “Om zo dit gebied aantrekkelijker te maken. Dit doen we samen met gemeente en bewoners. Vanuit de gemeente kwamen de middelen, vanuit de bewoners de hulp om te wieden en zwerfafval te rapen. Door al die initiatieven maakt het Groene Spoor sinds kort ook onderdeel uit van de Zusterparken van het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug: Wie weet wordt het wandelnetwerk in de toekomst wel heel erg omvangrijk!’”
Vanuit Ruimte voor Lopen vinden we dit een prachtig voorbeeld van hoe je van onderaf meer ruimte voor lopen kunt maken. Een mooie aanvulling op het loopbeleid van de gemeente. We hopen dat nog veel voetgangers gebruik gaan maken van de wandelroutes op de Wagenwerkplaats en de wijk eromheen waarmee het zo’n mooie verbinding heeft!