Nieuw Omgevingsprogramma Mobiliteit betekent meer ruimte voor lopen in Amersfoort

Verbetering van loopinfrastructuur en de invoering van betaald parkeren, zo wilt de Raad zorgen voor meer ruimte voor lopen in Amersfoort. Wethouder Tyas Bijholt (D66) legt op de site van Nationaal Voetgangerscongres Nederland uit dat de voetganger één van de speerpunten is in het Omgevingsprogramma Mobiliteit dat dit voorjaar is aangenomen.

De stad zet in op een forse koerswijziging ten opzichte van de afgelopen 20 jaar. Ze regelt mobiliteit voortaan alleen nog maar volgens het STOMP-principe. Bijholt legt uit dat in het Omgevingsprogramma Mobiliteit “wordt ingezet op het stimuleren van actieve mobiliteit. Voor het eerst hebben we beleid voor lopen gemaakt.”

Stappen waarmee ze meer ruimte voor lopen in Amersfoort creëren

Hoe gaan ze die ruimte voor lopen in Amersfoort concreet creëren? Daarvoor heeft de gemeente verschillende maatregelen op stapel liggen:

  • Investeren in looproutes: Amersfoort investeert in toegankelijke en veilige looproutes om noodzakelijke, recreatieve én sportieve verplaatsingen te stimuleren
  • Invoering van betaald parkeren: Vanaf 1 oktober 2026 voert ze in fasen betaald parkeren en vergunning-parkeren in voor grote delen van de stad, waaronder de nieuwe wijk De Hoef. Dit moet autogebruik ontmoedigen en ruimte vrijmaken voor de mens te voet.
  • Voorzieningen dichtbij huis: De gemeente streeft ernaar dat belangrijke voorzieningen binnen 10 minuten lopen of 2 kilometer fietsen bereikbaar zijn. Dit moet ervoor zorgen dat inwoners minder snel de auto pakken voor korte ritjes.
  • Groen binnen loopafstand Iedere inwoner moet kunnen genieten van groen dichtbij huis en stadsgroen binnen 10 minuten lopen. Dat staat garant voor een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving voor voetgangers.