Roosendaal doorvoelt: leefbare stad begint bij lopen

Met de nieuwe Mobiliteitsvisie 2040 kiest de Brabantse gemeente overduidelijk voor een bereikbare, veilige en leefbare stad. Dat begint bij meer ruimte voor langzaam verkeer. En dus: meer ruimte om te lopen.

Wethouder Robin Heij zegt daarover: “Actieve mobiliteit staat voorop, maar we blijven inzetten op veilige en toegankelijke mobiliteit voor iedereen. Daarbij betrekken we inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden actief. Samen bouwen we een kwaliteitssprong voor onze stad en dorpen waar het prettig wonen, werken en verblijven is.” En dat doet de gemeente stap voor stap: een mooie knipoog naar het thema dat steeds vaker doorklinkt in mobiliteitsbeleid: actieve mobiliteit.

Wandelen krijgt een gezicht

Wat deze visie zo interessant maakt? Het noemt expliciet de voetganger. In de plannen is volop aandacht voor bredere stoepen, veilige oversteekplaatsen, logische looproutes én een autoluwe binnenstad. Roosendaal wil dat het vanzelfsprekend wordt om te voet door de stad te gaan. Niet alleen in het centrum, maar ook van woonwijk naar winkel, van station naar school. Hier staat de mens centraal – letterlijk.

Voorbeeld voor andere steden

De plannen blijven niet steken in ambities. De gemeente gaat de voetganger een vaste plek geven in uitvoeringsagenda’s. Daarmee laat Roosendaal zien hoe je loopvriendelijkheid écht meeneemt in ruimtelijke keuzes. Een aanpak die wij precies voor ogen hebben met het Nationaal Masterplan Lopen. Dat pleit voor lopen als volwaardige vorm van mobiliteit en stadsontwikkeling. Roosendaal laat zien dat het kan. En dat het werkt.

Mobiliteitsagenda op komst 

De komende periode werkt de gemeente de visie uit in een Mobiliteitsagenda. Hierin komt een concreet overzicht van projecten voor alle vormen van vervoer. Van voetgangers en fietsers tot openbaar vervoer, auto’s, vrachtverkeer, deelmobiliteit en landbouwverkeer. Nog dit kwartaal neemt het College van Burgemeester en Wethouders een besluit over deze agenda.