Amsterdam roept op tot meer verkeersveiligheid

Het aantal verkeersdoden in Amsterdam is in 2023 fors gestegen, van gemiddeld 15 naar 22 per jaar. De politie slaat alarm en noemt deze stijging zorgwekkend. Vooral fietsers en voetgangers blijken vaak verkeersregels te negeren of onvoldoende op te letten, wat leidt tot gevaarlijke situaties. Maar de kern van het probleem ligt dieper: hoe is de stad ingericht, en welke keuzes maken we in mobiliteit?

Verkeersveiligheid vraagt om een andere aanpak

Gemeenten werken al jaren aan verkeersveiligheid, maar de gestelde doelen zijn niet gehaald. Meer handhaving en flexibel wegontwerp zijn belangrijk, maar het vraagt ook om een bredere visie. Steden moeten bewuster inzetten op lopen, fietsen en openbaar vervoer als eerste keuzes voor mobiliteit, en niet alleen de snelheid van het verkeer optimaliseren.

De visie van Walther Ploos van Amstel

Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam en expert in stedelijke mobiliteit en logistiek, pleit voor een sterkere focus op lopen in stedelijke plannen. Hij wijst erop dat veel stadsbeleid zich vooral richt op fietsen, terwijl lopen veiliger en inclusiever is. Mobiliteit moet niet alleen draaien om hoe snel we ergens komen, maar ook om de kwaliteit van de openbare ruimte.

Van verkeersstraten naar mensenstraten

Om verkeersveiligheid echt te verbeteren, moeten steden worden ingericht met mensen in gedachten. Stadsstraten moeten plekken zijn voor ontmoeting, ontspanning en spel, niet alleen voor transport. Het is een positief signaal dat Amsterdam 2025 uitroept tot het jaar van de voetganger. Dat is een belangrijke stap naar een veiligere, aangenamere stad.

Lees de volledige blog van Walther op Stadszaken.nl.