Mobiliteit speelt een cruciale rol in de levendigheid en economische kracht van stadscentra. Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024 leert ons meer over vervoerswijze en bestedingen. Wat is de relatie ertussen? Hoofdconclusie is in ieder geval dat voetgangers en fietsers een onmisbare bijdragen leveren aan de economie van binnensteden. Maar hoe zit dat precies?
Meer bezoeken, hogere bestedingen per bezoeker
Voetgangers en fietsers hebben een korte reistijd en komen vaker naar het centrum dan autobezoekers. Uit het onderzoek komen de volgende punten naar voren:
- Voetgangers komen gemiddeld uit de directe omgeving en hebben een reistijd van zo’n 12 minuten. Ze bezoeken het centrum het vaakst, blijven kort en besteden per bezoek minder. Toch zorgen hun vele bezoeken ervoor dat hun totale bestedingen groot zijn.
- Fietsers reizen iets verder dan voetgangers en komen minder vaak, maar geven per bezoek meer uit. Ook zij zijn trouwe bezoeker van hun eigen stadscentrum.
- Autobezoekers besteden per bezoek het meest, maar komen minder vaak dan voetgangers en fietsers.
Wanneer je kijkt naar de totale omzet per bezoeker, blijkt dat je voor de bestedingen van 500 voetgangers 1.000 autobezoekers nodig hebt. Dit betekent concreet dat voetgangers en fietsers samen een cruciale economische pijler vormen voor stadscentra.
De juiste balans in de openbare ruimte
De discussie over mobiliteit en binnenstadseconomie wordt volgens het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek vaak versimpeld tot de vraag: “Welke bezoeker levert de meeste omzet op?” Hier kan het onderzoek geen eensluidend antwoord op geven. Eén ding staat wél als paal boven water: de functie van een stadscentrum bepaalt welke vervoersmiddelen het meest relevant zijn. Bij veel middelgrote en kleinere steden neemt de regiofunctie af, er komen minder bezoekers vanuit de wijde omgeving. Ze moeten zich dus steeds meer richten op hun eigen inwoners. Deze groep komt veelal te voet of op de fiets, daarom is het economisch slim om te investeren in deze vervoersmiddelen. Grote steden halen daarentegen mensen van heinde en ver binnen, dus is het verstandig om ook goed bereikbaar te blijven met de auto.
Benieuwd naar alle conclusies? En welke handvatten dat biedt? Lees het hele Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek van 2024.