Toolbox Loopbeleid in de praktijk: aanrader!

Sinds een aantal maanden staat de Toolbox Loopbeleid online, een digitaal hulpmiddel speciaal voor beleidsadviseurs van gemeenten en provincies om hen op weg te helpen bij het ontwikkelen van effectief loopbeleid. Maar hoe werkt dit in de praktijk? We vroegen drie beleidsadviseurs om de Toolbox eens grondig onder de loep te nemen: Anne Kok, Laura Hagendoorn en Erik van Hal.

De eerste indruk? Die is bij alle drie positief! ‘Het bevat enorm veel informatie en toch lukt het makkelijk om snel te vinden wat je zoekt’, aldus Anne, beleidsadviseur van de Gemeente Den Haag.  Ook Laura Hagendoorn van de Provincie Groningen denkt er zo over: ‘De indeling – met zes inhoudelijke blokken – zorgen ervoor dat je uithaalt wat voor jouw organisatie relevant is.’ ‘Handig ook dat er steeds verwijzingen zijn naar onderwerpen die ook interessant voor je kunnen zijn,’ vindt Erik van Hal – verkeersplanoloog bij de Gemeente Eindhoven.

Een dikke voldoende dus wat betreft gebruiksvriendelijkheid, maar hoe zit het met de inhoud.  ‘Wat ik positief vind aan deze toolbox, is dat lopen integraal wordt opgepakt. Binnen de gemeente zijn er veel domeinen die raken aan lopen. Het gaat niet alleen over mobiliteit, maar ook bijvoorbeeld over gezondheid en de openbare ruimte. De Toolbox helpt je om zo een brede argumentatie neer te zetten waarom je aan de slag moet met loopbeleid.’ vertelt Anne.

Wat daarbij ook bij helpt, zijn feiten en cijfers. ‘En die gaan verder dan infra en gezondheid. Iedereen begrijpt wel dat lopen gezond is, maar de toolbox laat ook zien hoe lopen bijdraagt aan andere maatschappelijk vraagstukken, zoals het tegengaan van eenzaamheid en het stimuleren van de lokale economie,’ zegt Laura. ‘Een goede aanvulling vind ik ook dat de toolbox vermeldt wat het werkgevers oplevert als ze lopen onder werknemers stimuleren: meer productiviteit, minder ziekteverzuim. Mooi!’ vult Erik aan.

Inspiratie
De Toolbox Loopbeleid bevat veel voorbeelden van gemeenten in binnen- en buitenland die al loopbeleid hebben ontwikkeld. ‘Ik laat mezelf graag inspireren door voorbeelden. Veel wielen zijn toch al een keer uitgevonden,’ constateert Erik. ‘Ik word er enthousiast van en leg waar nodig ook daadwerkelijk contact. Bij het ontwikkelen van ons beleid hebben we onze plannen ook regelmatig voorgelegd aan mensen van andere steden. Dat levert veel waardevolle inzichten op!’

Dat herkent Laura. Zij werkt als beleidsmedewerker bij de provincie Groningen, waar ze werkt ze aan de loopagenda van de provincie. Toen zij hiermee van start ging, was de Toolbox Loopbeleid nog niet verschenen. ‘Wij hebben onze loopagenda opgebouwd door inspiratie op te doen bij anderen. Zo hebben wij goed gekeken naar de begindagen van het fietsbeleid van de provincie. Door gesprekken met interne collega’s, gemeenten en externe partijen te voeren hebben wij de inhoud van de loopagenda in kunnen vullen.’

De voorbeelden zijn voor Anne ook een goede reden om de toolbox te raadplegen. Ze werkt momenteel aan een plan van aanpak voor een loopbeleid voor de gemeente Den Haag. De Toolbox loopbeleid helpt haar daarbij: ‘Als je begint met loopbeleid is het fijn om even flink in die site te duiken en je te laten inspireren. Tegelijkertijd geef je er ook weer je eigen draai aan. Logisch, want je wilt aansluiten bij de punten die de gemeente belangrijk vindt. Bij de een is dat vergroening, in andere is weer meer draagvlak voor bijvoorbeeld gezondheid.’ 

Diepgang
Ook hebben ze alle drie nog een punt van verbetering. Laura: ‘Ik vind de toolbox een goede eerste stap voor gemeenten en provincies die nog niet met loopbeleid bezig zijn, maar dat wel willen. Voor organisaties die al verder zijn met het ontwikkelen van beleid voor de voetganger mis ik nog wat diepgang.’

Anne: ‘De toolbox heeft een grote focus op de bereikbaarheid van voorzieningen voor voetgangers. Routes naar die voorzieningen moeten in orde zijn. Dat is natuurlijk belangrijk, maar dit gaat voorbij aan de laag die daaronder ligt. Je moet je realiseren dat iedere voordeur een herkomst en een bestemming is en dat het vanuit die voordeur direct mogelijk en aantrekkelijk moet zijn om te lopen, veilig en zonder obstakels, anders kiest men voor de auto of blijft men thuis. Dit betekent dat de stoep overal in orde moet zijn.

Erik: ‘Wat meteen opvalt, is de foto van het stationsplein in Rotterdam op de openingspagina. Het is natuurlijk een uitstekend voorbeeld van goed loopbeleid, maar het kan mensen ook op het verkeerde been zetten. Alsof loopbeleid alleen is voor grote steden, terwijl ook kleine gemeenten zich aangesproken moeten voelen.’

En tot slot wijst Erik nog naar een belangrijke zin uit de toolbox. ‘Er staat: het maken van loopbeleid is een iteratief proces. Herkenbaar: je bewandelt zeker geen rechte lijn. En dat hoeft ook niet. Wat wel belangrijk is, is dat je gewoon begint.  Daar waar de energie zit!’

Ga ook aan de slag met de Toolbox Loopbeleid. Kijk op www.loopbeleid.nl