“Droomprojecten gaan vaak over groots en meeslepend, zoals bruggen of stadsprojecten. Daar worden we natuurlijk blij van, maar wat écht onze droom is, is dat we door heel veel kleine ingrepen de stad maximaal loopvriendelijk en toegankelijk kunnen maken. In een interview met Biind gaan Karen van der Spek (programmamanager Rotterdam Loopt) en José Besselink (planoloog) in op de vraag: hoe loopvriendelijk is Rotterdam?
En, hoe loopvriendelijk is Rotterdam?
Beiden vertellen dat de Zuid-Hollandse havenstad ál op heel veel plekken ruimte biedt aan de voetganger. Soms geboren uit noodzaak, want het is een relatief arme stad. “Mensen hebben niet altijd geld voor het ov, een fiets, laat staan voor een auto. Actieve mobiliteit is in Rotterdam het uitgangspunt van ons mobiliteitsbeleid: eerst lopen, dan fietsen en daarna het ov, deelmobiliteit en de auto.”
Voetganger verankerd in beleidsdocumenten
Een goede plek voor de voetganger reserveren op straat is daarom essentieel. Dat realiseerde de gemeente zich een paar jaar geleden en riep toen ‘Rotterdam Loopt’ in het leven. Een gemeentelijk team dat afdelingen overstijgt en ervoor zorgt dat het belang van voetgangers bij ver uiteenlopende projecten aandacht krijgt.
“Een loopvriendelijke stad begint achter de tekentafel. In 2023 hebben we daarom de ‘Ontwerpwijzer Rotterdam Loopt’ en de ‘Netwerkkaart voetganger’ gelanceerd. Dit hebben we gekoppeld aan ons handboek voor de buitenruimte, de ‘Rotterdamse Stijl’. In samenwerking met Witteveen en Bos hebben we de ‘Loopmonitor’ ontwikkeld.
Karen van der Spek & José Besselink
Lees het hele interview: ‘Een loopvriendelijke stad begint achter de tekentafel’. Gemeente Rotterdam is één van onze partners.