We hebben een interessant artikel in de Amsterdamse krant het Parool gespot. Van de hand van Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek, die pleit voor een stad waarin lopen centraal staat. Een stad die niet nog meer verkeersstraten aanlegt, maar vol inzet op mensenstraten.
Ploos van Amstel heeft zorgen over de hoofdstedelijke aanpak van verkeersongevallen. “Die zorgen gaan over het veelvuldig gebruik van ‘stimuleren’, geeft hij aan. “En dan vooral van fietsen. Dat terwijl bijvoorbeeld lopen veiliger is en echt bijdraagt aan een sociaal betrokken en inclusieve stad. De meeste mobiliteit in Amsterdam is zogenoemde pretmobiliteit.”
“Zolang het Amsterdamse college inzet op het monomaan faciliteren van de overmobiele haastmeute, wordt het nooit een fijne en verkeersveilige stad. Daar veranderen 30 kilometer per uur, autoluwe delen, bruggen over het IJ, knippen, bredere fietspaden en al die andere maatregelen niets aan.”
Gesprek voeren over mensen
Volgens de lector gaat het gesprek over mobiliteit veel te veel over vervoersmiddelen, waar het over mensen moet gaan. “Amsterdam heeft mensenstraten nodig. Straten waarin slenteren, ontspannen, spelen, verblijven en ontmoeten centraal staan. Straten die aantrekkelijk, veilig en vooral ook inclusief zijn. Laten we het dichter bij huis zoeken.”
Lees de hele column in het Parool.