Lopen en OV

In deze werkgroep ontwikkelen en toetsen de deelnemende gemeenten en organisaties vernieuwende initiatieven. Dit doet de werkgroep met:

  • Nieuwe ideeën/oplossingen toetsen in pilotgemeenten om generaliseerbare resultaten te delen met andere gemeenten.
  • Data verzamelen over loopstromen en effecten van experimenten en pilots.
  • Beelden en inspirerende voorbeelden creëren (zoals illustraties) om te verspreiden.

De positie van de voetganger rondom het OV verbeteren middels innoveren, experimenteren, ontwikkelen en andere steden inspireren. 

Onderwerp van onderzoek betreft voornamelijk de herkomst-bestemming van voetgangers die zich verplaatsen van en naar (NS) stations en eventueel andere OV-knooppunten. We zoomen daarbij in op randvoorwaarden (gericht op oplossen van “dissatisfiers”: wat moet geregeld zijn bijv . Veiligheid) en doelen (“satisfiers” wat kan extra bijdragen aan lopen: bijvoorbeeld het streven naar een groene, mooie route waar van alles te beleven is)

Schaalniveaus:

  1. Gebiedsgericht/projectniveau
  2. Onderhoud/straatniveau

Voetganger eerst! (omgekeerd ontwerp)

Groningen - mensen die wandelen

Door de voetganger centraal en voorop te stellen bij gebiedsontwikkeling en op project- en straatniveau realiseer je loopvriendelijke gebieden die uitnodigen tot lopen. En deze gebieden groeien op termijn uit tot de ideale voetgangersstad.

Schaalniveaus:

  1. BO MIRT gebiedsagenda’s
  2. Omgevingsvisie
  3. Gebiedsgericht/projectniveau
  4. Onderhoud/straatniveau

Publicatie Loopfeiten

Tussen 2010 en 2017 zijn Nederlanders 4,1% meer gaan lopen. Dit blijkt uit de brochure Loopfeiten van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Nederlanders zijn met name vaker en verder lopend onderweg voor vrijetijdsdoeleinden. De groei voor vrijetijdsdoeleinden is veel sterker voor vrouwen dan voor mannen (1,75 keer). De groei in lopen wordt voornamelijk veroorzaakt door mensen boven de 50 jaar. Voor kinderen tot 12 jaar en volwassenen tussen de 30 en 50 jaar is juist sprake van een kleine afname in loopafstand. 

Uitrol en doorontwikkeling Stad te Voet

Stad-te-Voet is een routeconcept, uitgaande van het principe dat iedereen vlakbij huis veilig en aantrekkelijk moet kunnen wandelen.

Gezocht wordt naar wandellijnen vanuit logische punten in het centrum van een stad of (groot) dorp naar het buitengebied en omgekeerd, via de meest aantrekkelijke routes door woonwijken. Bij de analyse en ontwikkeling van de wandellijnen wordt zoveel mogelijk samengewerkt met lokale organisaties en buurtbewoners. En er wordt nagegaan hoe barrières zoals grote wegen, spoorlijnen, waterwegen en onaantrekkelijke (bedrijven)terreinen kunnen worden geslecht. Samen vormen de wandellijnen een gemarkeerd en breed gedragen routenetwerk dat de kern en ommeland met elkaar verbindt. Inmiddels zijn er in Nederland 3 Stad-te-Voet® projecten uitgerold: Utrecht, Apeldoorn en Park Lingezegen. Vrijwel alle steden en grotere dorpen zijn geschikt; overal willen mensen wandelen vlakbij huis. 

Dit project is erop gericht om de komende jaren samen met partners in meer steden en dorpen het concept uit te rollen. Eerste stap is de ‘werving’ van meer steden/dorpen.

>