Verschillende overheden in Nederland hebben loopbeleid gemaakt. Soms is dat een apart document ‘loopbeleid’, soms is het onderdeel van breder beleid.
Geografisch niveau | Detailniveau | Scope | Jaar van publicatie | Looptijd | Budget | |
---|---|---|---|---|---|---|
Rotterdam loopt 2025 | Gemeente | Visie | Lopen | 2020 | 5 jaar | Onbekend |
Tilburg Loopt! | Gemeente | Actieplan | Lopen | 2020 | 3 jaar | € 357.500 |
Beleidsprogramma voetganger Leiden | Gemeente | Visie | Lopen | 2021 | 10 jaar | Onbekend |
Actieplan voetganger 2015 – 2020 Utrecht | Gemeente | Actieplan | Lopen | 2015 | 5 jaar | Onbekend |
Beleidskader ruimte voor voetganger Amsterdam | Gemeente | Normering | Lopen | 2023 | n.v.t. | n.v.t. |
Perspectief Mobiliteit provincie Noord-Holland | Provincie | Visie | Mobiliteit | 2021 | n.v.t. | Onbekend |
Programma mobiliteit provincie Groningen | Provincie | Visie | Mobiliteit | 2022 | 10-15 jaar | Onbekend |
Omgevingsvisie provincie Utrecht | Provincie | Visie | Algemeen | 2021 | 30 jaar | n.v.t. |
Links naar relevante informatie
Gemeentelijk loopbeleid
Structuur van loopbeleid gemeente Rotterdam: Rotterdam loopt 2025
Dit beleid bevat feiten, cijfers en onderzoek over lopen in Rotterdam, schetst een beeld van een wandeling in Rotterdam in de toekomst, bevat uitgangspunten en doelstellingen, bouwstenen voor actie en een uitvoeringsstrategie.
Structuur van loopbeleid gemeente Tilburg: Tilburg Loopt!
Dit beleid start met beschrijving van doel & urgentie. Daarna bevat het een aantal uitgangspunten, gaat het in op vier pakketten van maatregelen en beschrijft het de organisatie en bekostiging.
Structuur van beleidsprogramma voetganger 2020 – 2030 van gemeente Leiden
Dit programma gaat achtereenvolgens in op beleidsdoelen, samenwerkingspartners, feiten & cijfers, evaluatie en acties om meer ruimte voor lopen te creëren.
Structuur van actieplan voetganger 2015 – 2020 van gemeente Utrecht
Dit plan omvat o.a. doelen, uitgangspunten en acties.
Structuur van beleidskader ruimte voor voetganger van Gemeenten Amsterdam
Dit beleidskader stelt vast hoeveel vrije doorloopruimte voetgangers nodig hebben, afhankelijk van het aantal voetgangers dat een trottoir gebruikt. Hiermee wil Amsterdam voorkómen dat bij plannen in de openbare ruimte de voetganger een sluitpost vormt. Dit beleidskader vloeit niet voort uit apart voetgangersbeleid, maar uit de Visie Openbare Ruimte (2017) en de Agenda Amsterdam Autoluw (2020).
Provinciaal loopbeleid
Lopen in perspectief Mobiliteit provincie Noord-Holland
Dit document geeft een samenvatting van de inspanningen van de provincie Noord-Holland op het gebied van mobiliteit. Het behandelt onderwerpen zoals bereikbaarheid, verstedelijking, leefbaarheid, gezondheid, klimaatverandering en energietransitie. Eén van de zes belangrijkste doelstellingen is het stimuleren van lopen en fietsen. Want lopen en fietsen zijn actieve en gezonde vervoerswijzen die weinig ruimte innemen. In het document staan verschillende voorbeelden van hoe actieve mobiliteit kan worden gestimuleerd.
Lopen in programma Mobiliteit provincie Groningen
In de provincie Groningen wordt het loopbeleid voornamelijk gericht op recreatie. De provincie legt de nadruk op het opstellen van een wandelagenda met verschillende betrokken partijen en het vergroten van de mogelijkheden om te wandelen. Dit wordt bereikt door te investeren in een netwerk van wandelknooppunten, in samenwerking met partners. Het document biedt inzicht in de belangrijkste mobiliteitsuitdagingen van Groningen, de maatregelen die per onderwerp worden genomen, de partijen waarmee wordt samengewerkt en de financiële kaders die worden gehanteerd
Lopen in Omgevingsvisie provincie Utrecht
De omgevingsvisie van de provincie Utrecht is een vrij lijvig document, die in de kern de vraag behandelt: hoe moet de provincie er in 2050 uitzien? De provincie Utrecht staat voor de taak om de provincie ondanks de groei leefbaar te houden. De mobiliteitstransitie – en lopen in het bijzonder – speelt hierbij een belangrijke rol. Het document benadert lopen op een alomvattende manier en behandelt verschillende voordelen, waaronder bijdragen aan gezondheid, recreatie, welzijn, bereikbaarheid, leefkwaliteit en energie.