Nijmegen zet stap naar veiliger en leefbaarder verkeer: klap op ‘Netwerkvisie mobiliteit: 30 km/uur als norm’

Nijmegen gaat een belangrijke verandering tegemoet: in fases gaat op 84 stadsstraten de maximale snelheid omlaag van 50 kilometer per uur naar 30. Vorige week is de ‘Netwerkvisie mobiliteit: 30 km/uur als norm’ besproken in de gemeenteraad. Deze visie heeft als doel de verkeersveiligheid te verbeteren, de leefbaarheid te vergroten en duurzame mobiliteit te stimuleren.

Directe aanleiding voor de ‘Netwerkvisie: 30 km/uur als norm’ is het aantal verkeersgewonden. De afgelopen 4 jaar verdubbelde dat aantal in de Gelderse stad: van 62 naar 128 per jaar. Een lagere snelheid maakt de kans op ongelukken niet alleen kleiner, maar ook de ernst ervan. Het risico op een dodelijk ongeval bij 30 kilometer per uur is 5 keer kleiner dan bij 50 km/u, zo toont onderzoek aan. Bovendien draagt de verlaging bij aan een prettiger stadsklimaat met minder verkeerslawaai en meer ruimte voor voetgangers en fietsers.

Voordelen snelheidsverlaging

De verlaging van de snelheid naar 30 kilometer heeft meerdere voordelen:

  • Minder ernstige verkeersgewonden – Langzamere voertuigen zorgen voor veiligere oversteekplaatsen en minder zware ongevallen.
  • Meer ruimte voor fietsers en voetgangers – De stad wordt aantrekkelijker voor actieve vormen van mobiliteit zoals wandelen en fietsen.
  • Ruimte voor vergroening – De vrijgekomen ruimte kan de gemeente gebruiken voor bomen en groen om hittestress en wateroverlast te verminderen.
  • Minder verkeerslawaai – De geluidsoverlast in woonwijken wordt fors gereduceerd.
  • Minder korte autoritten – Fietsen, lopen en openbaar vervoer worden aantrekkelijker, wat leidt tot minder autogebruik op korte afstanden.

Gefaseerde invoering ‘Netwerkvisie mobiliteit: 30 km/uur als norm’

Voorstel van het Nijmeegse College was om de maatregel in 2026 in één keer in te voeren op alle 84 straten; de gemeenteraad kiest echter voor een gefaseerde aanpak. De verlaging gaan niet voor alle straten op hetzelfde moment in, maar de plekken waar geen vrijliggende fietspaden zijn, zijn als eerste aan de beurt. Deze straten ervaren veel weggebruikers als onveiliger. Daarna werkt de gemeente stap voor stap toe naar een stad waar 30 kilometer per uur de absolute norm is.

Nu de netwerkvisie door de raad is, gaat de gemeente aan de slag met een uitvoeringsprogramma. Dit bestaat uit de voorbereiding en invoering van de snelheidsverlaging, inclusief een verkeersbesluitprocedure, een gedragscampagne en een herinrichtingsplan. Vanuit Ruimte voor Lopen blijven we deze ontwikkelingen nauwlettend volgen. Een stad waar lopen en fietsen de veiligste en prettigste opties zijn, komt met dit besluit weer een stap dichterbij! Bekijk de hele ‘Netwerkvisie mobiliteit: 30 km/uur als norm.