Schoon, sociaal en slim reizen: vorige week is het uitvoeringsprogramma van de ‘Agenda Versnelling Mobiliteitstransitie’ door de gemeenteraad van Nijmegen vastgesteld. Daarin legt ze vast dat ze de komende 10 jaar wil voortbewegen naar een stad die autoluw is en waar schoon, sociaal en slim wordt gereisd.
Dat betekent concreet dat over 10 jaar korte ritten binnen de stad niet meer met de auto worden gemaakt. Dat deelmobiliteit een volwaardig alternatief is voor een eigen auto, fiets of aanvulling op het openbaar vervoer. Er komt meer ruimte voor lopen en fietsen, straten zijn groener en rustiger. “Over 5 moeten de eerste stappen in deze verandering zichtbaar en merkbaar gezet zijn”, zo schrijft de gemeente.
Nijmegen autoluw: meer ruimte voor lopen
De stad gaat auto’s actiever weren uit de stad. En dat is hard nodig, “omdat het inwonertal groeit, maar de ruimte niet. Een aantal maatregelen die eraan zitten te komen:
- Er verdwijnen parkeerplaatsen. Hierdoor komt er meer ruimte om te verblijven op een straat, om te wandelen en te fietsen.
- Wandel- en fietsroutes worden beter toegankelijk.
- In nieuwe wijken is er niet meer bij elke huis een parkeerplaats voor een auto. Wel wordt er gekeken naar “meer en betere alternatieven voor de eigen auto – Zoals meer stadsrandhubs, dat zijn plekken om te parkeren buiten de stad om vervolgens met ander vervoer naar de stad te gaan, en zeer goed openbaar vervoer. Maar ook deelmobiliteit dat voor iedereen beschikbaar is.
- Ook legt de gemeente geen nieuwe parkeerplaatsen meer aan in de openbare ruimte.
- In oude wijken buiten het stadscentrum moet je steeds vaker betalen voor het parkeren van je auto.
- Er komen véél meer straten waar maar maximaal 30 km/uur gereden mag worden.
Leer meer over het Nijmeegse uitvoeringsprogramma van de ‘Agenda Versnelling Mobiliteitstransitie.’