Onderzoek naar belevingswaarde van bomen met Virtual Reality

Wat vinden mensen mooi aan verschillende bomen? En: hoe beïnvloedt deze beleving hun wandelervaring? Dit onderzochten Martin Goossen en collega’s van Wageningen Universiteit & Research (WUR). 

Dit deden ze aan de hand van een conjoint analyse: een vorm van onderzoek die werkt met vragenlijsten. Marktonderzoek waarmee gemeten kan worden hoe consumenten of gebruikers afzonderlijke kenmerken van een product waarderen. 

Archetypen bomen 

In dit geval zetten de Wageningse onderzoekers de conjoint analyse in om afzonderlijke eigenschappen van bomen systematisch te combineren tot verschillende archetypen. Eigenschappen die werden meegenomen: kleur in de winter, vruchten, herfstkleur, kleur bloemen, geurend, kroonvorm en hinder (door bijvoorbeeld vallende zaden/fruit, insecten of giftigheid). 

Digitaal wandellab 

Deze archetypen, modellen van bomen, zijn met Virtual Reality beleefbaar gemaakt. De deelnemers wandelen digitaal over een straat, terwijl ze bomen passeren. Ieder seizoen kwam voorbij: winter, lente, zomer en herfst. Welke bomen vonden ze aantrekkelijk, mooi en waarom? Deze vragen beantwoordden de deelnemers na afloop van de online walk. In totaal kwamen er 31 mensen naar het wandellab: 17 vrouwen en 14 mannen. Met een gemiddelde leeftijd van 40 jaar.  

Omgeving belangrijk voor (wandel)-ervaring

Eén ding stond in ieder geval als een paal boven water: mensen hechten veel waarde aan de omgeving. Bomen en ander groen bepalen in grote mate hun wandelervaring. Bij bomen zijn verschillende aspecten belangrijk, onder andere hoe groot ze worden. De meeste mensen vonden bomen met een ronde kroon (bovenste deel) het aantrekkelijkst. Die boom heeft bij voorkeur gele bloesem, is in de herfst overwegend geel en is vruchtdragend. Een boom die goed past in dit ideale plaatje, is de Aesculus flave ‘Vestita’ of Gele Pavia/Amerikaanse paardenkastanjeboom. 

Video van Martin Goosen over zijn onderzoek naar de belevingswaarde van bomen en de belangrijkste conclusies.