0 voetgangersdoden in Oslo. Hoe?

Een mooie ontwikkeling in autoluwe stad Oslo. Over heel 2019 waren er nul (0!) verkeersongelukken waarbij een voetganger overleed.  

Autoluwe aanpak Oslo werpt vruchten af 

Sinds 2016 is de auto in deze Scandinavische stad minder welkom: time-slots, afgesloten straten en de aanleg van kinderkopjes maken het de automobilist lastig. Terwijl de voetganger tegelijkertijd meer ruimte krijgt door bredere stoepen en veel overzichtelijke oversteekplaatsen. En het ov is nóg beter geworden. Deze aanpak werpt z’n vruchten af: de verkeersveiligheid verbeterde en in 2019 was er maar één verkeersongeluk met fatale afloop.  

Belangrijke stap richting ‘Vision Zero’

Vision Zero komt hiermee voor Oslo binnen handbereik. Dit is het voornemen om alle verkeersdoden omlaag te brengen naar 0. Hoe wil de stad dat bereiken? Allereerst door ervoor te zorgen dat er minder auto’s op de weg rijden. Door auto’s zich minder welkom te laten voelen, de omgeving auto-onvriendelijk te maken. Concreet bijvoorbeeld door meer dan duizend parkeerplaatsen weg te halen. Als je je auto niet kwijt kunt voor de deur ga je liever over op wandelen, fietsen of ov. 

‘De auto was ooit de baas in onze steden, maar we resetten deze rangorde nu.’

Rune Gjøs (directeur bij de afdeling Mobiliteit van de gemeente Oslo) 

Stadscentrum aantrekkelijker 

Het weren van auto’s maakte het centrum aantrekkelijker. Zo vertelt Gjøs dat er onder winkeleigenaren een wedloop gaande is voor een plekje op de autovrije straten. Ook de prijzen voor onroerend goed zitten in de lift. ‘Doordat er minder verkeer, geluid en luchtvervuiling is.’ De stad wordt nu een plek om activiteiten te ondernemen. Mensen gaan niet meer ’s weekends met de familie weg uit het drukke stadscentrum, maar gaan er shoppen, wandelen en genieten.

Bron

Op zoek naar meer inspiratie? Wil jij wel weten hoe Oslo deze mooie resultaten neerzette? Lees het hele artikel over Oslo op Wired.co.uk.