Fietsers en voetgangers op geregelde kruispunten

Hoe kan fiets- en voetgangersverkeer op geregelde kruispunten slimmer afgewikkeld worden? Het doel van het project is het verkennen van de mogelijkheden hiervoor. Slimmer in termen van fiets- en voetgangersvriendelijkheid, veiliger en een minimale cyclustijd. 

De verkenning moet een publicatie opleveren met voorlopige aanbevelingen. Daar waar uit de verkenning kennisleemtes of kansen voortkomen zullen onderzoeken of pilots worden gestimuleerd. Deze kunnen leiden tot aanscherping of uitbreiding van de aanbevelingen.

Reguleren en medegebruik loopruimte

Hoe zorgen we ervoor dat er geen obstakels zijn in de voor lopen bestemde ruimten. Deze obstakels gaan ten koste van de veiligheid, toegankelijkheid en aantrekkelijkheid. Denk hierbij aan palen, gestalde fietsen, terrassen, vuilnisemmers en reclameborden. 

Dit project moet leiden tot aanbevelingen over hoe te zorgen dat er geen obstakels zijn in deze ruimten. Het gaat daarbij om ontwerp, beheer en handhaving. 

Uitrol en doorontwikkeling Stad te Voet

Stad-te-Voet is een routeconcept, uitgaande van het principe dat iedereen vlakbij huis veilig en aantrekkelijk moet kunnen wandelen.

Gezocht wordt naar wandellijnen vanuit logische punten in het centrum van een stad of (groot) dorp naar het buitengebied en omgekeerd, via de meest aantrekkelijke routes door woonwijken. Bij de analyse en ontwikkeling van de wandellijnen wordt zoveel mogelijk samengewerkt met lokale organisaties en buurtbewoners. En er wordt nagegaan hoe barrières zoals grote wegen, spoorlijnen, waterwegen en onaantrekkelijke (bedrijven)terreinen kunnen worden geslecht. Samen vormen de wandellijnen een gemarkeerd en breed gedragen routenetwerk dat de kern en ommeland met elkaar verbindt. Inmiddels zijn er in Nederland 3 Stad-te-Voet® projecten uitgerold: Utrecht, Apeldoorn en Park Lingezegen. Vrijwel alle steden en grotere dorpen zijn geschikt; overal willen mensen wandelen vlakbij huis. 

Dit project is erop gericht om de komende jaren samen met partners in meer steden en dorpen het concept uit te rollen. Eerste stap is de ‘werving’ van meer steden/dorpen.

>