Handreiking voetgangersnetwerk

Deze Handreiking voetgangersnetwerk biedt de kennis die kan helpen bij het vaststellen van een voetgangersnetwerk en het toetsen van dat netwerk aan de huidige situatie. De handreiking bestaat uit 2 delen: een stappenplan om te komen tot een goed voetgangersnetwerk, gebaseerd op de Ontwerpwijzer voetgangers, en een overzicht van alle beschikbare hulpmiddelen bij die stappen. Dit netwerk bestaat uit een basisnetwerk, een hoofdnetwerk en een groen, ontspannen netwerk. De publicatie is samengesteld door Goudappel in opdracht van het Platform Ruimte voor Lopen en CROW. Dit is een van de publicaties die is gemaakt in het kader van het Versnellingsplan van het platform uit 2022.

Download hier de publicatie.

Juridische sturingsinstrumenten voor een loopvriendelijke omgeving

In opdracht van het Platform Ruimte voor Lopen en CROW heeft RHDHV deze publicatie gemaakt met daarin een overzicht van de juridische instrumenten die gemeenten hebben om de openbare ruimte loopvriendelijk te krijgen en te houden. Het gaat daarbij om instrumenten in het kader van de Omgevingswet, de verkeerswetgeving en om privaatrechtelijke instrumenten. Beschreven wordt welke instrumenten in de praktijk worden ingezet, hoe ze worden ingezet en wat de ervaringen zijn. Ook zijn enkele praktijkvoorbeelden opgenomen en worden een aantal aanbevelingen voor gemeenten gedaan. Dit is een van de publicaties die is gemaakt in het kader van het Versnellingsplan van Ruimte voor Lopen uit 2022.

Download hier de publicatie.

Tien tips voor lopen en fietsen in (nieuwe) woongebieden

In het kader van de Tour de Force en het Platform Ruimte voor Lopen zijn door experts uit deze netwerken, tien tips samengesteld om lopen en fietsen een prominente rol te geven in de woningbouwopgave.

Download hier Tien tips voor lopen en fietsen in (nieuwe) woongebieden

Samenvatting
In 2030 moeten er 900.000 woningen zijn bijgebouwd, een enorme opgave. Het kabinet stelt de komende tien jaar 7,5 miljard euro beschikbaar om ervoor te zorgen dat deze woningen goed bereikbaar zijn. Daarvan is ruim 1 miljard bestemd voor actieve mobiliteit: lopen en fietsen. 

In het kader van de Tour de Force en het Platform Ruimte voor Lopen zijn door experts uit deze netwerken, tien tips samengesteld om lopen en fietsen een prominente rol te geven in de woningbouwopgave. Voorrang geven aan lopen en fietsen is niet nóg een extra last bij de woningbouwopgave, naast de druk van tijd, personeelstekorten, stikstof en financiële beperkingen. Welnee, het biedt juist oplossingen. Hoe benut je die optimaal? Lees de tien tips!

Over Tour de Force
Tour de Force is een krachtige samenwerking tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid in Nederland. De doelstelling van Tour de Force is ambitieus: 20% meer fietskilometers in 2027 ten opzichte van 2017.

Notitie Verkeersmaatregelen rond opstarten basisonderwijs 11 mei 2020

CROW-Fietsberaad, Tour de Force, GNMI en Ruimte voor Lopen hebben een eerste versie van de notitie Verkeersmaatregelen rond opstarten basisonderwijs 11 mei 2020. In deze notitie wordt verkend welke verkeersmaatregelen gemeenten kunnen nemen om het verkeer verantwoord en veilig af te wikkelen.

Als één van de eerste versoepelingen van de coronabeperkingen zijn op 11 mei 2020 het basisonderwijs weer basisscholen, de kinderdagverblijven en de buitenschoolse opvang weer (deels) open gegaan. Veel gemeente zijn al druk bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van tijdelijke maatregelen rond scholen.  Om u hierbij te helpen hebben de vier partijen deze notitie opgesteld. In de eerste versie van deze notitie leggen we de focus op de directe schoolomgeving. Uitgangspunt is de 1,5-meter-richtlijn van het RIVM. Ouders zullen bij het brengen en halen van hun kinderen 1,5 meter in acht moeten kunnen nemen ten opzichte van andere ouders, onderwijzers, kinderen en omwonenden. Daarnaast is in het Protocol opstart basisonderwijs bepaald dat ouders niet in de school of op het schoolplein mogen komen. Natuurlijk kunnen zich ook problemen voordoen op de routes naar de scholen, met name op oversteekplekken waar voetgangers en fietsers moeten wachten. Daarvoor verwijzen we naar de notitie Stedelijke mobiliteit in de 1,5 meter-samenleving.

Het gaat uitdrukkelijk om een eerste versie. Voor een volgende versie ontvangen we graag uw suggesties, reacties en vooral concrete plannen of maatregelen. Mail deze svp aan fietsberaad@crow.nl.

Download notitie
>