De negen steden die deelnemen aan de City Deal Ruimte voor Lopen innoveren samen met de Rijksoverheid, maatschappelijke organisaties en bedrijven om hun stedelijk loopbeleid te versterken. Hoe zie je deze ambities terug in de recent afgesloten coalitieakkoorden, die zijn gevormd na de gemeenteraadsverkiezingen van maart dit jaar? De steden zetten in op diverse thema’s om de stad aantrekkelijker te maken voor voetgangers. Een beknopte greep uit de plannen.
Voetgangersnetwerk
“We geven ruim baan aan de voetganger,” staat prominent in het coalitieakkoord van Nijmegen. De stad wil een netwerk van aantrekkelijke looproutes van, naar en in de binnenstad. Verkeersstromen in winkelstraten worden zoveel mogelijk van elkaar gescheiden. Dit creëert niet alleen ruimte voor het groeiend aantal inwoners, maar draagt ook bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, gezondheid en sociale cohesie.
Een plek van ontmoeting
“De openbare ruimte wordt een plek van ontmoeting waar we meer groen willen,” schrijven de coalitiepartners in Amersfoort. “Kinderen moeten er veilig kunnen spelen en de voetganger en fietser krijgen voorrang en ruim baan.” Hoe ze dat doen? Amersfoort wil samen met inwoners en andere betrokkenen de inrichting van de straten omdenken. Bij het herinrichten van straten wordt vergroening het uitgangspunt. Groningen wil inwoners faciliteren die het initiatief nemen om tijdelijk hun straat als Leefstraat in te richten. Schoolstraten moeten een veilige schoolomgeving bevorderen, waarbij de schoolomgeving tijdelijk wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
Gemeente Groningen, Leeuwarden, Amsterdam, Amersfoort
Autoluwe straten
Straten autoluw maken is voor veel steden een belangrijke stap om de voetganger meer ruimte te geven. Het doel is daarbij niet om de auto uit de stad te weren, maar om de straten veiliger te maken voor fietsers en voetgangers in het centrum en de oude stadswijken, aldus het Rotterdamse akkoord. De stad aan de Maas wil een speciaal Autoluw fonds van 20 miljoen euro voor het realiseren van éénrichtingsverkeer, vrij liggende fietspaden en 30 kilometer-inrichting, drempels en eventueel het schrappen van parkeerplaatsen. Leeuwarden wil zijn autoluwe binnenstad uitbreiden en ook Zwolle heeft plannen op dit gebied.
Van 50 naar 30 kilometer per uur
Het verlagen van de maximumsnelheid voor auto’s is voor meerdere steden een belangrijke opgave voor de komende jaren. Amsterdam loopt daarin voorop en wil in de hele stad een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Ook Amersfoort, Rotterdam, Tilburg, Leeuwarden en Groningen willen de komende jaren op meerdere wegen de maximumsnelheid voor autoverkeer terug van 50 naar 30 kilometer per uur. “Daar waar het vanuit doorstroming, bereikbaarheid en oversteekbaarheid mogelijk is, kiezen we voor het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur,” aldus het bestuur van de gemeente Tilburg.
Gemeente Nijmegen, Tilburg, Rotterdam, Zwolle
Meer groen in de stad
De coronapandemie heeft veel bestuurders doen beseffen dat groen in de stad onmisbaar is. Zo schrijft het nieuwe bestuur in Amsterdam: “We blijven dan ook inzetten op verdere vergroening van wijken en buurten en versterken de ecologische waarde van de stad.” Amsterdam wil meer groen en bomen toevoegen; een nieuw park in Haven-Stad om genoeg groen te hebben voor bestaande en nieuwe bewoners. En waar mogelijk wil Amsterdam graag kleine stadsbossen realiseren.
Ook Rotterdam vindt het belangrijk om te investeren in een fijne, aantrekkelijke, groene en veilige buitenruimte: “Rotterdammers hebben de buitenruimte sinds de coronacrisis herontdekt en opnieuw leren waarderen, er komen steeds meer Rotterdammers bij en ook mensen met een beperking of oudere Rotterdammers die wat slechter ter been zijn moeten fijn kunnen verblijven, wandelen en fietsen.”
Sport in de openbare ruimte
Zwolle zet de openbare ruimte in om een gezonde leefstijl te bevorderen. “Sport en bewegen is leuk, goed voor de gezondheid en moet voor iedereen toegankelijk en mogelijk zijn. De inrichting van de omgeving moet uitnodigen tot bewegen in de openbare ruimte.” Ook Rotterdam ziet kansen om te sporten in de openbare ruimte. Die moet zo worden ingericht dat die geschikt is om een rondje te kunnen hardlopen of wandelen of een potje te kunnen voetballen met je vrienden.