Verspreid door Amersfoort zijn tien verschillende beweegroutes te vinden, variërend van 3 tot 7 kilometer. Projectleider Houkje Hibma van de gemeente Amersfoort verklaart het succes van de wandelroutes.
Het initiatief startte in 2014, begint Hibma, toen de gemeente werd benaderd door de stichting Marathon Amersfoort. “Wij waren heel enthousiast, want wandelen is goed voor de gezondheid van mensen. Maar mensen die niet goed ter been zijn, kunnen niet zomaar overal wandelen. Daarom wilden we graag wandelrondjes ontwikkelen op loopafstand van het huis.” Gezondheid is een hot item in het gemeentelijk beleid. “Het is belangrijk dat jong en oud beweegt. Dat draagt bij aan ziektepreventie. Daarnaast vinden we het belangrijk dat inwoners van Amersfoort de groene omgeving bij hen om de hoek ontdekken.”
“De stad is echt ontworpen voor de auto — maar daar komt verandering in”
Steeds bekender
Het eerste rondje ontstond zeven jaar geleden dus, rond het centrum, ABN AMRO adopteerde de route. “Om draagvlak te creëren, is het belangrijk dat de gemeente het niet alleen doet. De lokale ABN-directeur stimuleerde lunchwandelen onder zijn personeel. Ook de stichting Marathon en Run033 gebruikten de route effectief.” Op die manier gaat het balletje vanzelf rollen, want zeven jaar en negen rondjes verder worden de beweegroutes intensiever gebruikt dan ooit. De beweegroutes zijn still going strong merkt projectleider Hibma. “Ik sta jaarlijks op de Groenmarkt hier in Amersfoort om de routes te promoten. In het begin moest ik mensen echt de posters laten zien, maar ik hoor steeds vaker dat mensen de routes kennen.” Welke beweegroute het populairst is? “We hebben vorig jaar onderzoek laten doen door Track Landscapes, die gegevens vanuit Strava en Endomondo gebruikte. De binnenstadroute is wel het populairst.” De binnenstadroute, zo’n 3 kilometer lang, is ook Hibma’s persoonlijke favoriet. “Een mooie route met de natuurlijke hoogtepunten van de stad. Die springt er wel echt uit en ik zou hem ook zeker aanraden aan bezoekers van de stad.”
“Het gemeentehuis zit rond de binnenstad, dat is voor mij erg handig, voor wandelende vergaderingen. In de City Deal heb ik geleerd dat voor wandelend vergaderen rust en brede paden belangrijk zijn, voor de nieuwste weeting-route hebben we daar extra op gelet.”
“Steeds vaker feedback van gebruikers, met ideeën hoe de routes beter kunnen
worden ingericht.”
Stad anders inrichten
Hibma ontvangt steeds vaker feedback van gebruikers, met ideeën hoe de routes beter kunnen worden ingericht. “Laatst kreeg ik nog de vraag of we niet een zebrapad konden aanleggen over een autoweg. Tot nu toe hebben we op de routes alleen bewegwijzering aangepast. De stad is echt ontworpen voor de auto”, constateert ze. Maar daar komt verandering in wat haar betreft. “We willen de openbare ruimte in de stad loopvriendelijker gaan inrichten. Vanuit de City Deal ontwikkelen we een loopplan, waarbij we aangeven waar de stad wel en niet voetgangersvriendelijk is en maken we inzichtelijk waar we eenvoudig aanpassingen kunnen doen. Gelukkig brengt de gemeente de autosnelheid waarschijnlijk terug naar 30 km/uur, waardoor straten beter oversteekbaar worden.”
Verder uitbreiden
Kortom: zowel gemeente als gebruikers zijn enthousiast over de beweegroutes en ook de tijdsgeest lijkt mee te zitten. De gemeente is dan ook nog lang niet klaar. “We gaan in 2022 uitbreiden met routes rond het stadspark Randenbroek en bij de wijk Liendert. Daarnaast gaan we de bewegwijzering updaten en willen we de wegmarkeringen van thermoplast vervangen door ijzeren nopen (straatpunaises), zodat het ook toegankelijker wordt. En door de bebording aan te passen aan rolstoelers, kunnen zij het ook actiever gebruiken.”
Hoewel rondjes rondom het huis zich nooit buiten de gemeentegrenzen bevinden, merkt Hibma wel enthousiasme bij omliggende gemeenten. Zo heeft Soest het idee voor de beweegroutes al overgenomen. Daarnaast lanceert het samenwerkingsverband Regio Amersfoort in 2022 een wandelknooppuntennetwerk, waar zowel de beweegroutes als klompenpaden op te vinden zullen zijn.