Column

‘Of je nu met fiets, openbaar vervoer, taxi of auto reist, je begint je weg te voet.’

Hoog tijd voor meer ruimte voor de voetganger

Iedereen in Amsterdam gebruikt de stoep. Maar juist daar zien we vaak dat het knelt. In onze drukke stad hebben we de afgelopen decennia steeds meer ruimte vergeven aan sneller verkeer. En aan geparkeerde auto’s, scooters en fietsen. De openbare ruimte wordt steeds schaarser en we moeten er steeds meer in kwijt, want we willen graag veel bomen in de stad, en ondergrondse containers en elektriciteitshuisjes. Maar omdat dat allemaal ook op de stoep wordt geplaatst, blijft er op sommige plekken echt te weinig plek over om te lopen of te wandelen. Of met je scootmobiel, je rolstoel of je kinderwagen te rijden.

Terwijl lopen ontzettend goed is voor je gezondheid. Het verlaagt je bloeddruk, is goed voor hart en bloedvaten en je conditie. Maar het doet ook wonderen voor je hersenen. Lopen verbetert je gemoedstoestand, je leervermogen en je langetermijngeheugen. En als je wandelt dan krijg je veel meer mee van je omgeving, sta je meer open voor een praatje en kun je echt genieten van het moois in de stad.

Hoog tijd dus voor meer aandacht voor de voetganger. En vooral ook: meer ruimte. Het goede nieuws is dat we nu beleid hebben vastgesteld en dat we daarin hebben opgenomen dat de stoepen overal minstens 2 meter breed moeten zijn. Daarmee krijgt de voetganger een sterkere positie bij het inrichten van onze stad. Het slechte nieuws is dat we dat niet allemaal morgen geregeld hebben. Want straten compleet inrichten is erg kostbaar en doen we niet vaak. We gaan wel kijken of we in straten waar het echt knelt met slimme en kleinere maatregelen al verbeteringen kunnen maken.

In Amsterdam gaan we de komende tijd een breed gesprek voeren over de opgaves in de openbare ruimte. Met een nieuw verhaal over waar we heen willen met de stad. Ruimte maken voor lopen, fietsen, klimaatadaptatie, vergroenen, elkaar ontmoeten, de energietransitie, inclusiviteit en duurzaamheid zijn daarbij belangrijk. En daarbij moeten we goed kijken waar we op welke plek ruimte voor kunnen maken.

Veel van jullie, die de City Deal Ruimte voor Lopen een warm hart toedragen, zetten zich dagelijks in om meer kennis te ontwikkelen, experimenten uit te voeren, betere data te genereren en om kansen te benutten die er voor de voetganger zijn. Dit magazine staat boordevol inspirerende verhalen om van elkaar te leren en lopen een stap verder te brengen. Ik wens jullie daarom veel leesplezier en inspiratie toe.

Melanie van der Horst
Wethouder Openbare Ruimte en Groen,
Gemeente Amsterdam

City Deal logo