De ideale voetgangersstad

eRoutes geeft inzicht in wandeldata voor City Deal

Welke plekken zijn drukbezocht? Op welke momenten zijn er de meeste voetgangers? Hoe kunnen we dit spreiden? Gemeenten zitten te springen om goede en inzichtelijke voetgangersdata om beleid mee te maken. Apps zoals ‘eRoutes’ kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Omgekeerd heeft eRoutes baat bij data over de kwaliteit van de omgeving om betere routes te maken. Oprichter Edwin Kuipers is daarom graag aangesloten bij de City Deal. 

Met eRoutes plan je waar je ook bent een wandel- of fietsroute die je in de gewenste afstand weer terugbrengt op de plek waar je start. Het systeem maakt op basis van je vertrekpunt en de hoeveelheid kilometers die je af wilt leggen een route. 

Door daarin te variëren krijg je steeds weer nieuwe routes, die je kunt bekijken op je computer of app. Dankzij de coronatijd, waarin Nederlanders ineens massaal ommetjes gingen maken en hun eigen omgeving herontdekten, groeide eRoutes enorm snel uit tot de huidige kwart miljoen gebruikers.  

Revalidatie 

Deze groei had Edwin Kuipers niet meteen voorzien toen hij startte met het idee voor de app. De ICT-expert overleefde vijf jaar geleden een hartstilstand en stopte toen noodgedwongen met werken. “Tijdens mijn revalidatie ontstond het idee voor de app. Ik liep in mijn wandel- en hardlooptraining steeds hetzelfde rondje. Dat werd saai, ik wilde meer diversiteit.” 

Was eRoutes aanvankelijk bedoeld om weer gezonder te worden, al snel bleek het heel goed recreatief en ook zakelijk te gebruiken. Een rondje plannen met hetzelfde start- en eindpunt, binnen een bepaalde tijd is wel heel lastig om uit te vogelen met X- en Y-coördinaten in Google. Met eRoutes doe je dat met één druk op de knop. Of dat nu vanuit je voordeur, je kantoor of een hotel of camping is. 

“Dankzij onze app kun je ervan uitgaan dat de wandeling, of fietstocht, nooit langer duurt dan de tijd die jij aangeeft. Wil je een half uurtje wandelen voor de lunch, met één druk op de knop kun je op pad om binnen die tijd weer bij het startpunt terug te komen. Onze missie is dan ook om zoveel mogelijk mensen leuk, uitdagend en interessant te laten bewegen in de buitenruimte, op veilige en vertrouwde manier.” 

Daarom helpt eRoutes ook om mensen virtueel mee te laten doen aan evenementen die door corona waren afgelast, zoals de Avondvierdaagse. Samen met de wandelbond (KWBN) zorgde eRoutes voor een alternatief voor deze jaarlijkse wandeltocht. 

Mensen konden binnen twee weken in een periode van vier maanden vier avonden lopen. Voor de Hartstichting hielp Kuipers en zijn team van inmiddels tien mensen met het organiseren van de Hartstocht. Zo’n 17.000 mensen konden toch virtueel meedoen. Ook met overheden werkt eRoutes samen. Zo loopt er momenteel een samenwerking met de gemeente Montferland om de gezondheid van de inwoners te verbeteren. 

City Deal 

eRoutes doet mee aan City Deal Ruimte voor Lopen omdat ze dagelijks gezond bewegen op een leuke, leerzame, en inspirerende manier wil stimuleren, aldus Kuipers. “Het platform sluit aan bij onze missie en draagt hier voor een belangrijk deel aan bij. Onze app kan daarbij heel mooi ondersteunen. Er valt al wandelend ontzettend veel in de stedelijke ruimte te ontdekken. Als we de wandelaar hier vanuit de verschillende aangesloten disciplines bij kunnen helpen, bijvoorbeeld door te informeren en te inspireren, zijn we letterlijk en figuurlijk op de goede weg. 

Tegelijkertijd is eRoutes op zoek naar manieren om de kwaliteit van de automatisch gegenereerde routes te verbeteren. Je wil de gebruikers niet langs 70 km/u wegen sturen. Daar zijn data van de omgeving voor nodig, over verkeersdrukte, maar bijvoorbeeld ook over groen of mooie architectuur. 

Wat voor data kan eRoutes beschikbaar maken voor overheden? Kuipers: “Al onze data voldoen natuurlijk aan de AVG, de informatie die we uit onze app halen, is daarom op geaggregeerd groepsniveau. 

Het gaat dus om groepen mensen en de beweging daarvan, niet om individuele informatie. Met onze data kunnen we bijvoorbeeld helpen drukte te spreiden, en mensen begeleiden naar andere minder drukke plekken in de openbare ruimte. Je kunt zien hoeveel mensen actief zijn geweest op een bepaald moment en bepaalde plek. Al die data kunnen we teruggeven aan beleidsmakers.”  

City Deal logo