Column

De voetganger wint het in Den Haag van de auto

Robert van Asten, wethouder Mobiliteit Den Haag

‘Liesje Leerde Lotje Lopen Langs de Lange Lindelaan’, wie kent dit bekende versje niet? Met Lange Lindelaan wordt hier het Lange Voorhout in Den Haag bedoeld. Het Lange Voorhout is misschien wel één van de oudste, mooiste en bekendste wandelboulevards van Nederland. Al sinds de 15e eeuw flaneren koningen, stadhouders, ministers maar ook gewone Hagenaars op de Lange Lindelaan. Na de tweede Wereld Oorlog kreeg het rijdend verkeer hier steeds meer ruimte ten koste van de wandelaar. Maar sinds 2009 is het Lange Voorhout opnieuw ingericht en werd de ruimte voor de auto teruggedrongen om weer plaats te maken voor de wandelaar. Het karakteristieke schelpenzand werd teruggebracht en de ‘Lange Lindelaan’ werd weer zoals het oorspronkelijk bedoeld was: een mooie laan om in alle rust te flaneren.

Ik ben er trots op dat het Nationaal Voetgangerscongres dit jaar in Den Haag plaatsvindt. Den Haag heeft de afgelopen jaren al heel wat stappen gezet om de voetganger meer ruimte te geven. Het Lange Voorhout, de boulevard van Scheveningen en de Koekamp zijn daar voorbeelden van. Maar ook de stadsentrees: de wandelroutes vanaf Den Haag Centraal via de Turfmarkt naar de binnenstad en vanaf Den Haag Hollands Spoor via de Loper Oude Centrum. Die laatste route is bekroond met meerdere prijzen voor de beste herverdeling van de openbare ruimte voor fietsers en voetgangers.  Den Haag was een van de eerste steden die een deel van de binnenstad autovrij maakte om de voetgangers ruimte te geven. Inmiddels hebben we een van de grootste autoluwe binnensteden.

“Lopen is de belangrijkste manier van verplaatsen in onze stad.”

Lopen, we staan er niet bij stil, we doen het gewoon. Lopen is zo vanzelfsprekend dat we ons niet bewust zijn hoe vaak we dat eigenlijk doen. Lopen is inmiddels de belangrijkste manier van verplaatsen geworden in onze stad. Hagenaars gaan nu al vaker te voet dan met de auto. In Den Haag wordt 33% van de verplaatsingen lopend afgelegd ten opzichte van 32% met de auto en 22 % met de fiets. Lopen zal als vervoerswijze steeds belangrijker worden. Den Haag zal de komende jaren nog flink groeien. En met meer mensen op hetzelfde oppervlak moeten we efficiënt met onze ruimte omgaan. Lopen is de meeste ruimte efficiënte manier van verplaatsen. Het is bovendien schoon en gezond. En iedereen kan wandelen, jong of oud, al dan niet met hulpmiddelen zoals rollator of een rolstoel. Lopen is de meest inclusieve manier van verplaatsen. Meer mensen op straat betekent meer levendigheid.

Om onze steden en dorpen in de toekomst bereikbaar, leefbaar, gezond en economisch vitaal te houden moeten we ze uitnodigend maken om te gaan lopen. Dit is geen eenvoudige opgave. Ik denk alleen al aan de uitdaging die (deel)fietsen, -scooters en terrassen op de stoep met zich meebrengen om de stad ‘loopbaar’ te houden. Door ons aan te sluiten bij de City Deal ruimte voor lopen kunnen we dit gezamenlijk oppakken en leren van elkaars voorbeelden. Op naar een voetganger vriendelijker Nederland.

Robert van Asten

Wethouder Mobiliteit Den Haag

City Deal logo