
Programma Ruimte voor Lopen in Den Haag
De gemeente Den Haag zet een belangrijke stap om de stad aantrekkelijker te maken voor voetgangers. Met het programma ‘Ruimte voor lopen in Den Haag’ wil het college zorgen voor veilige, comfortabele en toegankelijke wandelroutes voor iedereen die zich lopend verplaatst – van kinderen op weg naar school tot ouderen, wandelaars en toeristen.
Foto: Wilmar Dik
In 2050 verwacht Den Haag zo’n 100.000 extra inwoners. Dat vraagt om keuzes in mobiliteit en ruimtegebruik. Lopen neemt ook weinig ruimte in en draagt bij aan sociale verbinding, leefbaarheid en een sterke lokale economie. Daarom maakt de gemeente serieus werk van betere loopvoorzieningen in alle wijken van de stad.
De komende jaren werkt de gemeente aan een goed verbonden netwerk van looproutes in woonwijken, tussen buurten en op stedelijk niveau. Voetgangers moeten makkelijk, veilig en prettig van huis naar school, het ov, de winkel of het park kunnen lopen. Daarvoor worden stoepen breder, obstakels verwijderd, oversteekplaatsen verbeterd en snelheden verlaagd naar 30 km/uur. Ook verkort de gemeente de wachttijd bij verkeerslichten en komen er comfortabele routes naar ov-haltes, met aandacht voor groen, verlichting en rustpunten onderweg.
‘Met ‘Ruimte voor lopen’ laat de gemeente zien dat de voetganger niet langer het sluitstuk is bij de inrichting van de openbare ruimte, maar het vertrekpunt,’ aldus wethouder Kapteijns van Den Haag.

Zuid-Holland zet ReisWijs app in
Om reizigers te stimuleren tot slim en actief reisgedrag zoals lopen, zet Zuid-Holland Bereikbaar in de hele provincie de Slim Reizen App ReisWijs in. De app stimuleert deelnemers om bewust slimme keuzes in hun vervoer te maken en beloont hen met punten, coins en zichtbare voortgang als zij dat doen.
Na deelname registreert ReisWijs automatisch hoe iemand reist: lopend, met de fiets, het openbaar vervoer of de auto. Of niet reizen zoals thuiswerken. Aan slimme keuzes worden beloningen in de vorm van punten gekoppeld. Deze punten leveren badges, mijlpalen en een plek in de statistieken op, wat bijdraagt aan inzicht in het eigen reisgedrag en een stimulans om dit gedrag vaker te vertonen.
De aanpak is onderdeel van een bredere gedragsstrategie. In Zuid-Holland wordt het de komende jaren heel erg druk door onder andere werkzaamheden aan wegen en het spoor. Daarom wil Zuid-Holland Bereikbaar weggebruikers met ReisWijs verleiden tot ander reisgedrag zoals lopen, thuiswerken, fietsen of het gebruik van OV.
De app wordt onder andere ingezet bij werkzaamheden aan de A20 in Rotterdam en al het onderhoud aan de bruggen en tunnels rondom de Drechtsteden. De Slim Reizen App ReisWijs is te downloaden via de App Store of Google Play.

Zo meet je effect: leidraad effectmeting loopmaatregelen
CROW heeft de Leidraad Effectmeting loopmaatregelen gepubliceerd. Deze leidraad bevat een set hulpmiddelen voor het uitvoeren van effectmetingen bij maatregelen om lopen te stimuleren of de openbare ruimte loopvriendelijker in te richten.
Foto: CROW
De afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in het verbeteren van looproutes. Maar het meten van het effect bleef vaak achter. De leidraad maakt daar nu korte metten mee.
De leidraad effectmeting loopmaatregelen bestaat uit drie onderdelen. Een handleiding met alle stappen voor een goede effectmeting, een excelbestand waarin je effecten en kenmerken kunt registreren en een vragenlijst voor passanten, bewoners en ondernemers. Samen vormt dit een compleet pakket voor iedereen die het effect van loopbeleid wil aantonen. De handleiding werkt met zes vaste stappen: van het definiëren van je maatregel tot het analyseren van de resultaten. Dit maakt het makkelijker om projecten met elkaar te vergelijken. En nog belangrijker: het helpt om met data te laten zien wat het effect is van goed loopbeleid. Is er bij jou een effectmeting gedaan of worden er binnenkort maatregelen genomen waarbij een effectmeting mogelijk is? Neem contact op met CROW. Hoe vaker de standaard effectmeting wordt gebruikt, hoe waardevoller de verzamelde inzichten worden. Meer weten?

Inspiratiebundel ‘Lopen in steden en dorpen’ gepubliceerd
Hoe richt je een straat, wijk of stad zo in dat mensen er vanzelf gaan lopen? De inspiratiebundel ‘Lopen in steden en dorpen’ laat zien hoe het kan. Met 31 voorbeelden uit Nederland en Vlaanderen krijg je een inkijkje in concrete projecten, slimme keuzes en meetbare resultaten.
Foto: Wilmar Dik
De druk op onze steden en dorpen groeit. Meer mensen, meer woningen, meer mobiliteit. Tegelijk zoeken we naar oplossingen voor gezondheidsproblemen, klimaatverandering en sociale ongelijkheid. En dán komt lopen in beeld. Lopen is immers de meest duurzame vorm van mobiliteit: gezond, goedkoop en voor bijna iedereen bereikbaar. Maar steden en dorpen (her)inrichten met de voetganger als uitgangspunt is nog geen vanzelfsprekendheid. Daarom lanceert Wandelnet de inspiratiebundel Lopen in steden en dorpen, met maar liefst 31 voorbeelden uit Nederland en Vlaanderen.
De inspiratiebundel biedt een rijk overzicht van recent gerealiseerde projecten waarin lopen centraal staat. Van de aanleg van nieuwe routes door bouwblokken, over bruggen en door tunnels heen tot de herinrichting van allerlei typen straten: telkens gaat de voetganger er flink op vooruit. De inspiratiebundel is in opdracht van Wandelnet samengesteld door Annemieke Molster (Molster Stedenbouw) en Sandra Schuit (Bureau Zijaanzicht).

Lopen zonder pijn: Erasmus MC test aangepaste schoen bij artrose
Het Erasmus MC onderzoekt of aanpassingen aan de eigen schoen zorgen voor minder pijn bij het lopen bij mensen met artrose in de grote teen.
Mensen met artrose in de grote teen hebben vaak pijn bij het lopen. Er zijn verschillende behandelingen mogelijk om deze mensen te helpen. Welke behandeling het beste helpt tegen pijn in de voet bij grote teenartrose, is nog onbekend. Mogelijk kunnen aanpassingen aan de eigen schoen een goede behandeling zijn. Het Erasmus MC gaat dit onderzoeken. Deelnemers worden ingeloot in de interventiegroep (schoenaanpassingen) of de controlegroep (gebruikelijke zorg). Deelnemers in de interventiegroep laten na verwijzing van de huisarts hun eigen schoen aanpassen door een orthopedisch schoenmaker bij hen in de buurt. Deelnemers in de controlegroep blijven gebruikelijke zorg van de huisarts ontvangen. Alle deelnemers vullen gedurende één jaar elke maand een digitale vragenlijst in over pijn en gezondheid.
De aangepaste schoen wordt ook wel Orthopedisch Voorziening Aan Confectieschoen (OVAC) genoemd. Veel schoenmodellen zijn geschikt voor schoenaanpassingen. De schoenaanpassingen zijn in de meeste gevallen een zoolverstijving, afwikkelvoorziening en inlegzool. Hierdoor wordt de druk op de grote teen tijdens het lopen verminderd.

City Deal Ruimte
voor Lopen verlengd
De City Deal Ruimte voor Lopen publiceerde in maart 2025 haar resultaten en rondde daarmee na vier jaar de succesvolle samenwerking af. Sinds de start van deze City Deal is er veel veranderd ten gunste van de voetganger. Toch is er nog steeds een wereld te winnen en daarom besloten 28 partijen om de City Deal Ruimte voor Lopen met twee jaar te verlengen, met daarin extra ruimte voor experimenteren.
Foto: Wilmar Dik
De deelnemende partijen zijn: de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). De gemeenten Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Zwolle. De provincies Gelderland en Noord-Brabant. SmartwayZ en Vervoerregio Amsterdam. De kennisinstellingen CROW en Kenniscentrum Sport & Bewegen. De bedrijven: Goudappel en Royal Haskoning-DHV. En de maatschappelijke partijen: ANWB, Beweegalliantie, Fietsersbond, JOGG, MENSenSTRAAT, Voetgangersvereniging, Wandelnet en Werken in Beweging.
Voorbeelden van onderwerpen waarmee de partijen samen gaan experimenteren zijn: herinrichten op wijk en straatniveau, inrichten schoolstraten, veilig oversteken en aansturen lopen & OV vanuit provincies en vervoerregio’s. De verlengde City Deal loopt tot in het tweede kwartaal van 2027.