Ruimte maken voor de voetganger is in veel gemeenten een flinke uitdaging. Het betekent keuzes maken, belangen afwegen en inwoners meenemen in verandering. Dat vraagt om visie – én om bestuurlijke moed. In deze rubriek spreken we bestuurders over hun inzet voor een voetgangersvriendelijke leefomgeving in hun gemeente. Wat drijft hen? Hoe gaan ze om met weerstand? Welke concrete resultaten hebben ze geboekt – en wat kunnen anderen daarvan opsteken?
Binnenstad groener
De binnenstad van Leeuwarden wordt steeds groener. Dit gebeurt door straten autoluw te maken, stenen te verwijderen en bomen te planten. Hierdoor wordt de binnenstad, die ook wel dé huiskamer van Friesland wordt genoemd, toegankelijker als voetgangers- en verblijfsgebied. Een belangrijke aanzet tot deze veranderingen is het project ‘Bosk’ in de zomer van 2022 geweest. 100 dagen lang bewoog een ‘wandelend’ bos van meer dan 1000 bomen door de stad. In eerste instanties kregen we kritische geluiden, want straten en pleinen werden tijdelijk afgesloten voor verkeer. Maar nadat de bomen de binnenstad hadden vergroend, een heel ander beeld hadden gegeven en voor verkoeling hadden gezorgd, kregen we vaker de vraag of de bomen niet konden blijven. Het wandelende bos had voor een andere mindset gezorgd. Leeuwarden en Fryslân zijn geweldig om te wandelen. Dus wie de vergroening in de Leeuwarder binnenstad of het prachtige platteland van de provincie wil zien: van harte welkom!
Sybrand Buma
Burgemeester van Leeuwarden
Makkelijk en veilig oversteken
Steeds vaker zetten we de voetganger op één. Ook in ons nieuwe Duurzaam Mobiliteitsplan. Bijvoorbeeld bij de Weerdjesstraat, als onderdeel van de centrumring. Daar hebben we het voor voetgangers makkelijker en veiliger gemaakt om over te steken. We hebben de groene golf voor auto’s losgelaten en de verkeerslichten zo ingesteld dat je als voetganger sneller en langer groen krijgt. Dat lijkt misschien een kleine ingreep, maar het heeft best wat voeten in de aarde gehad. Toch is dit precies wat we willen: een stad waar lopen de ruimte krijgt. Met het nieuwe verkeerslicht bij de Sabelspoort – dat straks zelfs voetgangers herkent en dan precies op het goede moment groen geeft – zetten we daarin weer een stap vooruit. Zo maken we van Arnhem een gezondere, groenere en prettigere stad om in te leven.
Nermina Kundić
Wethouder Onderwijs en Jeugdbeleid, Duurzame Mobiliteit en Economie, Gemeente Arnhem
Zaai groen, pluk geluk
Breda ontving op 20 mei als eerste stad in Europa de titel National Park City. Een internationale erkenning die vraagt om visie, samenwerking én bestuurlijke moed. We kozen bewust voor co-creatie boven sturing en gaven de stad het voortouw. Samen met collega-bestuurder Peter Bakker en een betrokken Stad in een Park-community hebben we gezaaid: met tijd, vertrouwen en geduld. Nu plukken we het groene geluk van een stad waarin bewoners de ruimte krijgen. Met plukroutes, toegankelijke paden en beweegvriendelijke buurten maken we samen een gezonde leefomgeving. Een stad waarin natuur en stedelijk leven samengaan en bewoners zelf zorgdragen voor hun omgeving.
Een stad waarin je wordt uitgenodigd om te wandelen, fietsen, spelen, ontmoeten en bewegen. Waar bewoners voorop lopen voor een gezonde, verbonden en toegankelijke stad: dáár doen we het voor.
Jeroen Bruijns
Wethouder openbare ruimte Gemeente Breda
Ruimte op straat
Leiden is de meest dichtbebouwde stad van Nederland! In onze stad gaan we dus slim om met iedere m². Dat betekent dat we soms lastige keuzes moeten maken. Een voorbeeld: meer ruimte voor auto- of voor fietsparkeren? We merken het allemaal wel eens. Geparkeerde fietsen blokkeren de stoep en je moet soms uitwijken naar de rijbaan. Zeker in een historische studentenstad is dit nog wel eens het geval. Dit is op de 2e Binnenvestgracht in Leiden verleden tijd. Hier hebben vijf autoparkeerplaatsen ruimte gemaakt voor 60 fietsparkeerplekken, groen en voldoende ruimte om veilig over te steken. Dat zorgt niet alleen voor meer verkeersveiligheid maar ook voor toegankelijke stoepen.
Maar hoe zorgen we dat het zo blijft? Studenten van studentenhuis de 2eBV helpen ons daarbij. Zij verplaatsten de fietsen en dachten mee over een mooie tekst die met green graffiti op de stoep is gezet. Samen houden we Leiden mooi en veilig.
Ashley North
Wethouder Klimaat, Mobiliteit en Financiën, Gemeente Leiden
Lopen is geen luxe, het is de basis
Stel je voor: een stad waar je binnen 15 minuten alles vindt wat je nodig hebt – van je favoriete koffiebar tot de huisarts. In Eindhoven willen we dat waarmaken. En hoe? We geven voetgangers de ruimte die ze verdienen door lopen weer op één te zetten. Want wandelen verbindt mensen met hun leefomgeving en het is gezond. Daarnaast maakt wandelen de stad ook gezelliger en leefbaarder. Of je nu met de auto, trein of fiets reist, iedereen is voetganger gedurende een deel van zijn of haar reis.
We geven voetgangers letterlijk de ruimte: bredere trottoirs, meer groene pleinen, veilige oversteekplaatsen en routes die uitnodigen om te slenteren, struinen of stevig door te stappen. Zo wordt de dagelijkse wandeling naar school, werk of de winkel een klein moment van rust in een drukke dag. Lopen is geen luxe, het is de basis. En samen maken we Eindhoven stap voor stap nóg mooier.
Robert Strijk
Wethouder mobiliteit, binnenstad, universitair & beroepsonderwijs en Design District, Gemeente Eindhoven